Datum nieuwsfeit: 31-03-2000

KON BOSKALIS WESTMINSTER

Datum 31 maart, 2000

Boskalis actief bij aanleg Betuweroute

PAPENDRECHT - Projectorganisatie Betuweroute heeft dinsdag 6 maart 2000 een definitieve gunning verstrekt aan de aannemingscombinatie HBSKM Br3 v.o.f. (Heijmans, Boskalis, Strukton, de Gebroeders Van Kessel en Midden Betuwe BV) voor de aanleg van 24,4 kilometer Betuweroute tussen Gorinchem en Buren. De gunning heeft een waarde van NLG 293,6 miljoen.

Het werk bestaat, naast de aanleg van een aardebaan, voornamelijk uit het aanbrengen van verhoogde viaducten en het op een aantal plaatsen verleggen van de A15. Boskalis zal bijdragen in de vorm van zandleveranties en constructie van aanliggende infrastructurele werken. Voor de aanleg van het tracé is 3,2 miljoen m3 zand en 125.000 ton funderingsmateriaal nodig en moet 1,8 miljoen m3 grond worden verzet. Daarnaast is Boskalis betrokken bij
bodemsanering-werkzaamheden. Het Boskalis deel van de opdracht bedraagt circa NLG 80 miljoen.

Het tracé tussen Gorinchem en Buren ligt naast de A15. Aan Boskalis werd eerder dit jaar in de aannemingscombinatie HBSC de gunning voor de aanleg van 22 kilometer Betuweroute in de Alblasserwaard verstrekt. De technische uitdaging van dit tracé lag vooral in de korte periode waarin het spoorlichaam moet worden aangelegd in de slappe bodem van de Alblasserwaard.

Met de gunning voor het tracé tussen Gorinchem en Buren is Boskalis wederom betrokken bij een project in de Nederlandse GWW-sector waar vele belangrijke infrastructurele werken in voorbereiding zijn. Boskalis heeft een sterke positie in die sector met haar zandhandel, activiteiten in de waterbouw en droog grondverzet.

o00o

Noot voor redacties