Prijzen N-meststoffen stijgen fors

* Dreigend tekort N-meststoffen in W.Europa
* Prijzen N-meststoffen stijgen

* KAS-bulk kost in april 2000 boven Hfl 30,00/100kg
* Sluiting kunstmestfabrieken leidt tot capaciteitsvermindering
* Anti-dumpingheffing urean uit O-Europa een feit
* Minder N-importen uit O-Europa en andere landen
De prijzen van N-meststoffen stijgen in W Europa fors na een historisch laagtepunt eind 1999.

Er dreigt dit voorjaar zelfs een N-tekort m.n. in Duitsland en Frankrijk. Door de lage graanprijzen waren veel loodsen bij regionale handelaren en cooperaties niet leeg om kunstmest in op te slaan. De fabrieken van Hydro in Sluiskil en Rostock zijn uitverkocht en ook DSM, Kemira en Lovosice(Tjechie) kunnen tot eind april geen nieuwe orders aannemen. DAP/MAP is voldoende voorhanden en degene die KAS op voorraad heeft kan blenden.

Oorzaken van de sterke prijsstijgingen zijn o.a. de duurdere energie, fabriekssluitingen en veel storingen bij de fabrikanten. Ook zijn er veel minder N-importen, m.n. uit de Oostbloklanden, waar de duurdere olieprijs hard aan is gekomen en ammoniak - basisgrondstof voor KAS van 85 $ naar 155 $ is gestegen. (+ 80%).

Ruwe olie steeg van in korte tijd US$12 tot maximaal US$ 30 per vat. (+250%) en is nu rond US$ 25 per vat. Aardgas zal deze forse prijsverhogingen vertraagd volgen en deze verhogingen moeten nog doorberekend worden.

De prijsverhoging van de eindprodukten als bijv de meest gebruikte N-meststof kalkkammonsalpeter KAS van 21,50 naar Hfl 27,50/28,50 is dus nog maar beperkt en de verwachting is dat deze bij deze hoge olieprijzen verder zullen stijgen tot boven de Hfl 30,00. Ook de transport-en loonwerkkosten zullen stijgen.

Hydro Agri heeft tot sluiting van 3 N-fabrieken in England, Zweden en Frankrijk besloten, met een totaalproduktie van 1 miljoen ton KAS. Ook Kemira, BASF en Fertiberia sluiten enkele kunstmestfabrieken.

De EC heeft recent (25 maart 2000 /L75-3) een voorlopige anti-dumpheffing opgelegd voor op Oost-Europese importen van ureum/ammoniumnitraat-oplossingen. Deze heffingen zijn voor: Oekraine (Eu 21,47), Wit Rusland (Eu 18,02), Rusland (Eu 15,46), Lithouwen (Eu 5,19) en Algerije (Eu 9,42).

Over 6 maanden volgt de definitieve heffing welk voor 5 jaar gaat gelden.

Dit voorjaar zal met de voor Nederland nieuwe en emissiearme spaakwiel-injecteur op diverse gronden geinjecteerd gaan worden. Inmiddels zijn er proeven op wintertarwe de proefboerderij Ebelsheerd in Nw.Beerta aangelegd. Binnenkort worden er demonstraties op grasland gehouden. Zie ook deze pagina.

Bel voor informatie over de spaakwielinjecteur met ACM-Meppel, telefoon 0522 26 8100 of met Loonbedrijf Alfing in Termunterzijl, tel 0596 60 1324.