Procedure behandeling aanvraag nieuwe omroepen

Datum nieuwsfeit: 31-03-2000
Commissariaat voor de Media

ACTUEEL : 31 MAART 2000 - PROCEDURE BEHANDELING AANVRAAG NIEUWE OMROEPEN

Vandaag, 31 maart, treedt de Concessiewet in werking. Binnen vier weken na inwerkingtreding van deze wet kunnen aanvragen voor een voorlopige erkenning voor landelijke omroep worden ingediend bij het Commissariaat. Om voor een aanvraag in aanmerking te komen moeten deze aspirant-omroepverenigingen op 31 maart (peildatum vastgesteld door Staatssecretaris van OC&W) tenminste 50.000 leden hebben. Volgens de Mediawet moeten leden van een omroepvereniging 16 jaar of ouder zijn, in Nederland woonachtig zijn en hun contributie betaald hebben.

De aspirant-omroepverenigingen moeten uiterlijk 10 april a.s. hun ledenbestand, vergezeld van een accountantsverklaring, inleveren bij het Commissariaat. Het Commissariaat zal steekproefsgewijs vaststellen hoeveel leden de aspirant-omroepvereniging op de peildatum 31 maart had. Deze ledentelling zal medio juni zijn afgerond. DNO heeft het Commissariaat laten weten een aanvraag te doen.

De aanvraag voor een voorlopige erkenning gaat vergezeld van een beleidsplan waaruit moet blijken dat de programma's de verscheidenheid in de (huidige) landelijke omroep vergroten en daarmee een vernieuwende bijdrage leveren. Het Commissariaat stuurt de aanvragen en de beleidsplannen, voorzien van commentaar, binnen vier weken door naar de Staatssecretaris. De Staatssecretaris vraagt de Raad voor Cultuur en de NOS ook om advies. Uiterlijk eind mei is de Staatssecretaris in het bezit van de drie adviezen waarna hij binnen acht weken een beslissing neemt. Gestreefd wordt de beslissingen in de maand juni af te ronden, zodat één en ander voor de zomervakantie is afgerond. De voorlopige erkenningen gaan in per 1 september 2000, gelijk met de NOS-concessie en de andere erkenningen. Omroepverenigingen die een voorlopige erkenning krijgen, krijgen de beschikking over jaarlijks 100 uur zendtijd voor televisie en 450 uur voor radio. De voorlopige erkenning geldt voor 5 jaar. Om dan voor een definitieve erkenning in aanmerking te komen, moet de aspirant-omroepvereniging 300.000 leden hebben.

Ledentelling BNN

BNN is momenteel een aspirant-omroep en moet, zoals is bepaald bij de behandeling van de Concessiewet, op peildatum 31 maart tenminste 100.000 leden hebben om de voorlopige erkenning in te kunnen ruilen voor een erkenning. Ook BNN moet uiterlijk 10 april a.s. het ledenbestand voorzien van een accountantsverklaring aan het Commissariaat overhandigen. Ook hier zal het Commissariaat steekproefsgewijs vaststellen hoeveel leden BNN op 31 maart had. Als BNN in aanmerking komt voor een erkenning, krijgt zij de beschikking over 260 uur zendtijd voor televisie en 1200 uur zendtijd voor radio. Ook voor BNN geldt dat zij over 5 jaar 300.000 leden moet hebben.

Zodra de ledentellingen afgerond zijn, zal het Commissariaat dit d.m.v. een persbericht bekendmaken.