Content Beheer Beleggers treft schikking met Justitie

Datum nieuwsfeit: 22-03-2000
Bron: Vereniging van Effectenbezitters
Vereniging van Effectenbezitters

22 maart 2000 s Gravenhage Justitie komt transactie overeen met Content Beheer Beleggers gecompenseerd via de VEB

De Raad van Commissarissen van Content Beheer BV, onderdeel van de Creyfs Groep, is accoord gegaan met het transactievoorstel van de Officier van Justitie te Amsterdam in verband met handel met voorkennis door Content eind maart 1999. Dit handelen betrof de inkoop van eigen aandelen en het toekennen van opties aan directeuren en hoger kaderleden.

Het betreft een transactie tussen twee partijen, t.w. het Openbaar Ministerie (OM) en Content Beheer BV. De overeenkomst bestaat uit twee componenten, n.l. een vergoeding van bijna 3 miljoen gulden om daarmee het door Content Beheer wederrechtelijk genoten voordeel teniet te doen, en daarnaast een boete van 250.000 gulden. Beide bedragen zullen door Content Beheer BV aan het Openbaar Ministerie worden voldaan.

Daarnaast is er tussen het OM, Content Beheer BV en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) een convenant gesloten waarin is vastgelegd op welke wijze door toedoen van de VEB het ontnomen bedrag van bijna 3 miljoen gulden zal worden aangewend om benadeelde beleggers zoveel mogelijk te compenseren. De VEB zal via advertenties beleggers die op het desbetreffende moment aandelen Content verkocht hebben en nadeel hebben ondervonden als gevolg van de inkoop van eigen aandelen door Content, hierover informeren.

De transactie voorziet erin dat het OM zal afzien van strafvervolging van Content Beheer BV. Voorts zal de VEB afzien van verdere civiele claims tegen Content Beheer BV.

Dat Content Beheer BV de door de Officier van Justitie voorgestelde transactie heeft aanvaard houdt niet in dat daarmee ten opzichte van een drietal verdachten, tegen wie het strafrechtelijk onderzoek nog gaande is, op enigerlei wijze schuld wordt bekend.