D66 conferentie dualisme en lokale democratie in Utrecht

Datum nieuwsfeit: 01-04-2000
D66

Op 17 januari jongstleden verscheen het zeker voor D66 zo belangrijke rapport 'Dualisme en lokale democratie', het eindrapport van de Staatscommissie Elzinga. De instelling van deze Staatscommissie werd op initiatief van D66 vastgelegd in het huidige regeeraccoord. De publicatie van het rapport heeft inmiddels al veel stof doen opwaaien: over de verschillende voorstellen met betrekking tot de aanstellingswijze van de burgemeester, over de al dan niet versterkte positie van de raad, over de wethouders van buiten etcetera.

Ter bevordering van de interne meningsvorming rond dit belangwekkende thema, organiseert D66 op zaterdagmiddag 1 april te Utrecht een conferentie. U bent hierbij van harte welkom. Indien u wilt deelnemen, verzoeken wij u vriendelijk zich hiervoor tijdig aan te melden. Aanmeldingen worden behandeld in volgorde van binnenkomst. U kunt bellen (070 - 356 6066) of emailen (opleidingscentrum @D66.nl). Deelnamekosten zijn f 20,-- (inclusief koffie en thee), waarvoor u een acceptgiro krijgt toegestuurd.

De CONFERENTIE DUALISME EN LOKALE DEMOCRATIE op 1 april in Utrecht is georganiseerd door Opleidingscentrum, Bestuurdersvereniging en Wetenschappelijk Bureau van D66.

12.30 uur Zaal open en ontvangst

13.00 uur Jan Vis, lid Raad van State en lid presidium Staatscommissie Elzinga.
Over de totstandkoming van het rapport met een toelichting op de belangrijkste aanbevelingen. Na de inleiding is er ruimte voor vragen en discussie.

13.45 uur Hans Engels, universitair hoofddocent staatsrecht RU Groningen, voormalig wethouder en nu lid PS-Drenthe. Over (het herstel van) de relatie tussen politicus en samenleving. Het rapport Elzinga stelt in dit kader een 4-jarig project voor: 'vernieuwingsimpuls lokaal politiek stelsel'. Na de inleiding is er ruimte voor vragen en discussie.

14.20 uur Pauze

14.35 uur Twee afzonderlijke fora gaan met elkaar en met het publiek in debat over de aanbevelingen uit het rapport Elzinga en hun betekenis voor het lokaal bestuur. Het debat staat onder leiding van Erwin Muller, directeur Crisis-OnderzoeksTeam en Gerard Schouw, partijvoorzitter D66.

Forum 1
Lex Michiels, hoogleraar bestuursrecht RU Utrecht en medeauteur van het SWB-cahier 'De gekozen burgemeester in een dualistisch bestel'; Olga Scheltema, lid Tweede-Kamerfractie D66 en fractiewoordvoerder staatsrechtelijke en bestuurlijke vernieuwing;
Inge van der Vlies, hoogleraar bestuursrecht universiteit van Amsterdam en lid van de Staatscommissie Elzinga.

Forum 2
Armand Creemers, D66-burgemeester te Beek;
Henk Pijlman, D66-wethouder te Groningen;
Monique Schoonen, D66-fractievoorzitter te Vlissingen.

15.50 uur Thom de Graaf, voorzitter Tweede-Kamerfractie van D66 geeft een afsluitend commentaar op het rapport van de Staatscommissie Elzinga en de gevoerde discussie.

16.15 uur Afronding.