Politiebericht Friesland: Regio

Datum nieuwsfeit: 01-04-2000

Politiebericht Friesland: Regio 3-04-2000
Politieberichten van vrijdag 31 maart (13.00 uur) tot en met zaterdag 1 april (11.00 uur)

Akkrum: schade door afvallende lading
Vrijdag omstreeks 07.45 uur reed een bestuurster, een vrouw van 48 jaar uit Aldeboarn, met haar personenauto over de Boarnsterdyk, komende uit de richting Aldeboarn en gaande in de richting Akkrum. Uit tegenovergestelde richting naderde een vrachtwagen. Toen zij elkaar passeerden, viel uit de open laadbak van de vrachtwagen een tak en deze kwam tegen de voorruit van de personenauto. Hierdoor werden de motorkap en voorruit beschadigd. De bestuurder van de vrachtwagen (wit van kleur) heeft waarschijnlijk niet gemerkt dat hij schade heeft veroorzaakt en is doorgereden. Achter de vrachtwagen reed nog een personenauto en de politie zou graag in contact komen met deze bestuurder(ster) en natuurlijk die van de vrachtauto.
Dokkum: winkeldiefstal
Vrijdag omstreeks 13.45 uur werden bij het busstation in Dokkum drie vrouwen aangehouden, die verschillende winkeldiefstallen hadden gepleegd. De vrouwen, een moeder van 41 jaar oud en twee dochters van 16 en 12 jaar, uit Kollum waren op strooptocht geweest. Bij hun aanhouding waren zij in het bezit van gestolen dameskleding, lingerie, babykleding, schoenen, batterijen en een koekenpan. Het bleek dat deze goederen waren weggenomen bij de Bentex, Scapino, Blokker en de Hema. De gestolen goederen zijn inbeslaggenomen en de drie verdachten kregen een proces-verbaal.

Wergea: inbraak
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in de jeugdsoos aan de Kerkbuurt. Via een raampje van het toilet is men de soos binnengekomen. Het geld werd uit de fooienpot gehaald en tevens werden een minideck en een hogedrukreiniger meegenomen. Een 20-jarige inwoner uit Wergea deed namens de jeugdsoos aangifte.

Harlingen: geen rijbewijs
Vrijdag omstreeks 19.00 uur reed een bestuurder, een man van 21 jaar uit Harlingen, met zijn auto over de F.D. Nieuwenhuisstraat. Bij het zien van de politie koos deze bestuurder het hazenpad. Hij reed met zijn auto over een grasveld en door een paar struiken. Op de Grensweg moest de bestuurder stoppen voor overstekende fietsers en kon hij worden aangehouden. Het bleek dat hij niet in het bezit was van een geldig rijbewijs. Bij zijn aanhouding pleegde hij verzet. De auto is inbeslaggenomen. Ook bleek dat de auto niet verzekerd was. De bestuurder kreeg een proces-verbaal voor de geconstateerde overtredingen.

Lemmer: vervelend gedrag
Vrijdag omstreeks 20.40 uur reed een bestuurder, een 20-jarige inwoner uit Drachten, met zijn auto door het centrum van Lemmer. Hij bracht een vriend en vriendin naar huis. Plotseling kwam er een donkerkleurig personenauto, merk Peugeot 205, vlak achter hem rijden. De inwoner uit Drachten vond dit niet plezierig en trapt daarom een keertje op zijn rem. De bestuurder van die Peugeot ging toen nog dichter op hem rijden. De Drachtster reed op een gegeven moment een doodlopende straat in en moest toen stoppen. De andere auto stopte toen vlak achter hem en hieruit stapten twee mannen van ongeveer 20 jaar oud, die hem begonnen uit te schelden. Ook sloegen op het dak van de auto. Het gelukte de Drachtster met zijn auto weg te komen. Het was zodanig overstuur dat hij op de Rondweg tegen een middengeleider botste en het gevolg daarvan was dat zijn auto twee lekke banden kreeg. In alle paniek had hij geen kenteken van de Peuegot opgenomen. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Drachten: inbraak woning
Vrijdag tussen 21.15 en 21.55 uur werd ingebroken in een woning aan Het Blauwgras. Vermoedelijk heeft men gebruik gemaakt van een valse sleutel om de woning binnen te komen. Uit de woning werd een computer met randapparatuur weggenomen. De eigenaresse, een vrouw van 40 jaar, heeft aangifte gedaan.

Bakkeveen: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 22.30 uur vond aan de Mandewyk een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fietser. De bestuurder, een man van 23 jaar uit Haulerwijk, kwam met zijn auto uit de richting Bakkeveen en reed in de richting Waskemeer. De fietser, een man van 25 jaar uit Waskemeer, fietste in dezelfde richting. Daar de autobestuurder met zijn radio bezig was, zag hij de fietser totaal over het hoofd en botste hij achterop de fietser. Deze is met een hoofd- en beenwond overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten. De autobestuurder bleek gedronken te hebben en is meegenomen naar het bureau. Aan het bureau blies de man 300 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.
Heerenveen: joyriding
Vrijdag omstreeks 11.30 uur staat een 17-jarige jongen uit Lemmer met een stel vrienden te praten op het parkeerterrein van de Gereformeerde kerk aan de Burgemeester Falkenaweg. Zijn bromfiets met de sleutels in het contactslot staat daar ook. Op een gegeven moment stapt een onbekende jongeman op zijn bromfiets en rijdt daarmee weg. Na ongeveer 20 minuten komt die jongen met de bromfiets terug en zonder iets te zeggen zet hij de bromfiets weer neer en loopt weg. De gehele rechterzijde van de bromfiets blijkt beschadigd te zijn. Via een paar klasgenoten wordt de naam van de joyrider bekend. Waarschijnlijk betreft het een 17-jarige inwoner uit Heerenveen. Deze moet nog door de politie worden gehoord. De jongeman uit Lemmer doet aangifte van joyriding.

Lemmer: mishandeling
Zaterdag omstreeks 04.00 uur kwam er een melding binnen dat op de Nieuwburen voor het café De Faam gevochten zou worden. Het slachtoffer, een man uit Lemmer, leeftijd niet bekend, had in het café een glas bier in zijn nek gekregen en toen hij hier iets van zei, werd hij door een 27-jarige inwoner uit Lemmer met een bierfles op zijn hoofd geslagen. Hij kreeg een flinke wond aan zijn linkeroor en is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek. Het personeel van het café had gezien wat er gebeurd was en heeft de verdachte uit het café gezet. Toen de verdachte buiten stond, werd hij kwaad en sloeg toen twee ruiten van het café stuk. Hierop heeft hij verschillende klappen gekregen. Vervolgens ging hij naar huis en belde toen de politie dat hij aangifte wilde doen van mishandeling. Hierop zijn ze naar zijn woning gegaan en hebben hem aangehouden ter zake mishandeling. De verdachte bleek een gebroken neus te hebben opgelopen. De politie heeft de zaak in onderzoek
Dronrijp: inbraak bedrijf
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in het bedrijf van Kirby aan De Alde Mar. Een ruit van het pand werd ingeslagen. Uit de opslagruimte heeft men een aantal dozen met stofzuigers weggenomen. Het schadebedrag is niet bekend. De bedrijfsleider, een man van 46 jaar uit Menaldum, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272