Bewoners Gooi- en Vechtstreek praten mee over fietsbrug

Datum nieuwsfeit: 03-04-2000

PERSBERICHT, dinsdag 28 maart 2000

Bewoners Gooi- en Vechtstreek praten mee over nieuwe fietsbrug Amsterdam-Rijnkanaal
Op maandag 3 april a.s. krijgen de bewoners van het Gooi en de Vechtstreek de gelegenheid zich uit te spreken over de locatie en de vorm van de nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Ôs Avonds om acht uur Ðin het dorpshuis in Nigtevecht- presenteren leden van de begeleidingsgroep aan omwonenden en belangstellenden de locatiekeuze en de ontwerpschetsen voor de brug die zorgt voor doorlopende fiets-en wandelroutes tussen de provincies Utrecht en Noord-Holland.

De beide provincies en de gemeenten Abcoude en Loenen, tekenden in september j.l. een intentieverklaring waarmee de bestuurlijke start bezegeld werd. De totale kosten van het project bedragen rond de acht miljoen, een bedrag dat aangekaart is in diverse plannen van het Rijk en de provincies.
De voorbereidingskosten, bestaande uit een locatieonderzoek en het opstellen van een partieel bestemmingsplan, zijn ƒ 150.000,- en worden betaald door de provincies Utrecht en Noord-Holland. Dat locatieonderzoek is nu klaar. Een ingestelde begeleidingsgroep waarin ook belanghebbende organisaties zitten, hebben 4 plekken geselecteerd en beoordeeld op o.a. de overlast voor omwonenden, op aansluiting op recreatieve routes en op mogelijke inbreuk op cultuurhistorische routes. Het woord is maandagavond aan de aanwezigen. Hun opmerkingen wegen mee in de besluitvorming van de provincies en gemeenten. Hetzelfde geldt voor de schetsontwerpen die dan getoond worden. Het gaat om een keuze tussen een zogenaamde boog- en een tuibrug met diverse varianten voor de toe- en afritten.

Het programma van 3 april luidt als volgt:
20.00 uur Opening door de heer D.R. Wijnschenk, wethouder Ruimtelijke Ordening en Verkeer van de gemeente Loenen 20.05 uur Toelichting op het project door de heer L. Maarse, projectleider van de provincie Noord-Holland
20.15 uur Toelichting op het schetsontwerp door de heren B. van Gulick, programmadirecteur en J. van der Steeg, architect van Arcadis
20.30 uur Pauze
20.45 uur Gelegenheid tot het stellen van vragen en het voeren van discussie