Politiebericht Friesland: Regio

Datum nieuwsfeit: 03-04-2000

Politiebericht Friesland: Regio 3-04-2000
Politieberichten van zondag 2 april (11.00 uur) tot en met maandag 3 april (7.00 uur)

Frieschepalen: dodelijk ongeval
Op De Scheiding te Frieschepalen vond zondagmorgen om 11.45 uur een eenzijdig ongeval plaats waarbij een echtpaar uit Marken om het leven kwam, de 75-jarige Klaas Moenis en de 69-jarige Marie Zeeman. Uit het eerste onderzoek is duidelijk geworden dat de bestuurder met de rechterwielen in de berm terecht is gekomen, de macht over het stuur is verloren en vervolgens tegen een boom aan de linkerzijde van de weg is gebotst. Beide slachtoffers waren op slag dood.
Berlikum en Sneek: clandestiene zenders uit de lucht In samenwerking met de Radiocontroledienst heeft de politie zondag twee illegale zenders uit de lucht gehaald. In een woning aan de J.W. Frisostraat te Sneek werd een zender in beslag genomen. Tegen de 22-jarige eigenaar werd proces-verbaal opgemaakt. In een woning aan de Wiersterdyk te Berlikum werd eveneens een zender in beslag genomen. Hier werd tegen de 25-jarige eigenaar proces-verbaal opgemaakt.

Heerenveen: diefstal auto
Een 32-jarige eigenaar deed zondag aangifte van diefstal van zijn personenauto. De auto, een Opel Corsa, stond geparkeerd voor zijn woning aan de Rottumerweg te Heerenveen en is tussen zaterdag 18.00 uur en zondag 18.45 uur ontvreemd.

Heerenveen: man mishandeld
Op het NS-station van Heerenveen is zondag omstreeks 20.30 uur een 22-jarige man uit Oudehaske mishandeld. Het slachtoffer werd in zijn gezicht geslagen toen jij een opmerking maakt tegen een man, die urineerde tegen een muur van het station. Het slachtoffer meldde zich daarop bij de politie in Heerenveen. Op grond van zijn verklaringen werd kort daarop op het station te Leeuwarden een 20-jarige man uit die plaats aangehouden.

Drachten: aanrijding onder invloed
Zondag om 20.20 uur kreeg de politie melding van een eenzijdige aanrijding met een paaltje op de Noordkade te Drachten. De bestuurder was in eerste instantie doorgereden, maar meldde zich later bij de politie. De bestuurder, een 32-jarige inwoner van Drachten, onderging een blaasproef. Hij blies 460 ug/l en kreeg een proces verbaal en een rijverbod voor vier uur.

Leeuwarden: inbraak woning
In een woning aan het Kalverdijkje te Leeuwarden werd zondagmiddag ingebroken. Uit de woning werden een TV-toestel en een videorecorder weggenomen. De 59-jarige eigenaar deed aangifte.
Drachten: rijden onder invloed
Zondagavond om 23.17 uur werd een 38-jarige bestuurder uit Drachten staande gehouden, omdat vermoed werd dat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 830 ug/l en kreeg hij een proces verbaal en een rijverbod voor 10 uur. Zijn rijbewijs werd ingenomen.
Sneek: rijden onder invloed
Een 19-jarige man uit Sneek werd maandagmorgen om 00.50 uur op de Winsemiusstraat in dezelfde plaats staande gehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 795 ug/l. De man kreeg een proces verbaal omdat hij geen rijbewijs had en omdat de auto zowel niet APK-gekeurd als onverzekerd was.

Leeuwarden: rijden onder invloed
Op de Aldlansdyk te Leeuwarden werd maandagmorgen om 2.40 uur een bestuurder staande gehouden omdat hij onder invloed een auto bestuurder. De man, een 47-jarige inwoner van Heerenveen blies op het bureau 960 ug/l. Hij kreeg een rijverbod, een proces verbaal en zijn rijbewijs werd ingenomen.

Wommels: auto te water
De politie kreeg zondagavond om 23.15 uur een melding van omwonenden dat langs de Littenserbuorren te Wommels een auto in de sloot lag. De bestuurder, een 18-jarige inwoner van Tzum, was inmiddels vetrokken toen de politie ter plaatse kwam. Hij werd later in zijn woning aangetroffen. Hij bleek aan het ongeval alleen lichte verwondingen te hebben overgehouden. Omdat hij niet in het bezit was van een rijbewijs kreeg hij daarvoor een proces verbaal.

Wolvega: onder invloed en poging omkoping politie-ambtenaar Maandagmorgen om 2.45 werd op de Hoofdstraat te Wolvega een 30-jarige bestuurder uit Rohel aangehouden. De man bestuurde onder invloed een auto. Toen hij werd aangehouden overhandigde hij de agent een bankbiljet van 100 gulden met het verzoek de zaak vedrer te vergeten. De man is daarop aangehouden. Op het bureau blies hij 435 ug/l.

Deelsbrug: drie verdachten aangehouden na verlaten plaats ongeval Zaterdag 1 april kwam om 12.00 uur een melding binnen dat op de oostbaan van de rijksweg A32 (de autosnelweg Heerenveen richting Leeuwarden) een eenzijdig ongeval had plaatsgevonden. Bovendien werd gemeld dat drie personen de plaats van het ongeval hadden verlaten, zonder hun identiteit achter te laten. Door een medewerker van de NS werd het drietal gezien ter hoogte van de Deelsbrug ter hoogte van Vegelinsoord. Twee politiemensen zijn in Grou op een net passerende trein uit de richting Leeuwarden gestapt. Vijf andere politiemensen, waaronder twee hondengeleiders, zijn in Heerenveen opgestapt. Ter hoogte van hectometerpaal 145.5 werden de drie mannen, zittend in de berm, aangetroffen. Beide treinen stopten ter plekke. De drie verdachten werden aangehouden voor het verlaten van de plaats van het ongeval. De drie verdachten en politiemensen zijn met de Intercity, die normaliter niet in Grou stopt, in Grou afgezet. De verdachten zijn een 25-jarige inwoner van Enschede, een 25-jarige inwoner van Praag en een 31-jarige man zonder vaste woon- en verblijfplaats.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272