Team Bleekemolen: Nieuwe uitdagingen voor 'familiebedrijf'

Team Bleekemolen: Nieuwe uitdagingen voor internationaal 'familiebedrijf'

(03 April 2000)

PERSBERICHT:

Michael Bleekemolen en zijn zoons Sebastiaan en Jeroen staan aan de vooravond van een bijzonder autosportseizoen. De vader van Team Bleekemolen begint aan zijn dertigste seizoen achter het racestuur (!). Jeroen, net 18, groeit door naar de Formule 3, het beproefde pad richting de Formule 1 Sebastiaan debuteert met Michael in het competitieve Libertel DTCC toerwagenkampioenschap.

Het is inmiddels alweer geruime tijd bekend dat Jeroen Bleekemolen uit zal komen in het hoog aangeschreven Duits Formule 3 kampioenschap voor Van Amersfoort Racing. Het team van Frits van Amersfoort behoort tot de absolute topteams in de Formule 3; met de Belg Bas Leinders won het team in 1998 de Duitse F3-titel.
De 18-jarige Jeroen, die precies twee jaar geleden zijn eerste autorace reed, zet zijn zinnen niet alleen op het Duits kampioenschap. "Voor mijn sponsors en in het bijzonder de naamgever van het evenement Marlboro, voor het Nederlandse Van Amersfoort Racing en natuurlijk voor mijzelf is de Marlboro Masters op het Circuit Park Zandvoort minstens zo belangrijk", meent hij. De Marlboro Masters wordt dit jaar verreden op zondag 6 augustus. De race valt samen met een wedstrijd meetellend voor het Duits Formule 3 kampioenschap, een ronde die Jeroen dus zal missen. Jeroen Bleekemolen maakte vorig jaar al indruk door zich tijdens de Marlboro Masters, zijn eerste en tot nu toe enige Formule 3-race, uitstekend te handhaven tussen de wereldtop. De toen nog 17-jarige scholier wist zich onder meer te kwalificeren voor de finale.
De carrière van Jeroen kent voor een groot deel dezelfde aanloopfase als het begin van de autosportloopbaan van zijn vader Michael. Jeroen werd in zijn eerste autosportseizoen op 16-jarige leeftijd Nederlands en Beneluxkampioen Formule Ford, (ook Sebastiaan wist deze titel te behalen in 1996) Michael won in 1977 het Europees kampioenschap in deze klasse. Nu groeit Jeroen dus door naar de Formule 3, een klasse waarin zijn vader gedurende drie seizoenen uitkwam Jeroen Bleekemolen wordt in de Formule 3 gesteund door Marlboro, Ribank, de Dolmans Groep, Pepsi, Radio 538 en Circuit Park Zandvoort Incentives by Michael Bleekemolen.

Libertel DTCC
Michael en Sebastiaan Bleekemolen debuteren in het Libertel DTCC, Team Bleekemolen zet hiertoe twee Renault Méganes in. De overstap van Team Bleekemolen naar het Libertel DTCC is een gevolg van de kwalitatieve groei van het toerwagenkampioenschap, een groei die vorig seizoen al plaatsvond en die dit jaar doorzet.
Team Bleekemolen koos voor de Renault Mégane, een auto die zich in het Libertel DTCC al meer dan bewezen heeft. "De auto heeft al een lang ontwikkelingstraject achter de rug en is al enkele jaren zeer succesvol. Ik verwacht daarom dat we vanaf de eerste race meteen competitief zullen zijn", meent Michael Bleekemolen. "Daar komt bij, dat het FIA Groep N motorenreglement dat dit seizoen is ingevoerd in het DTCC gunstig uitpakt voor de Renault krachtbron." Sebastiaan en Michael Bleekemolen worden gesteund door de Dolmans Groep, Pioneer, Ribank, Renault Nederland, Radio 538 en Pepsi.
Renault Sport Clio Trophy
Sebastiaan en Michael Bleekemolen zullen dit seizoen wederom deelnemen aan de Renault Sport Clio Trophy, de spectaculaire Europese merkencup verreden met de achterwielaangedreven, 280 pk sterke Renault Sport Clio 'Trophy'.
Vader en zoon hopen op enkele podiumplaatsen. "De competitie is erg zwaar, met vele zeer geroutineerde deelnemers", schetst Sebastiaan het niveau van de klasse. "Wij hebben vooral te kampen met het feit, dat de rijders die in de voorste gelederen zijn te vinden allemaal professionele coureurs zijn. Zij testen minimaal één tot twee keer per week. Wij hebben het zo druk met Bleekemolens Race Planet, dat dergelijke testprogramma's voor ons geen haalbare kaart zijn. Bovendien beschikken we niet over voldoende budget voor zo'n intensieve training." Sebastiaan kijkt desondanks tevreden terug op het afgelopen seizoen. "Mijn beste prestatie was een vierde plaats in Monaco, gezien de zware tegenstand een resultaat waar ik blij mee ben." De Renault Sport Clio Trophy rijdt op 3 september op het Circuit Park Zandvoort. Sebastiaan en Michael Bleekemolen worden gesteund door Ribank, Pepsi, Pioneer, de Dolmans Groep en Radio 538.
Zevende plaats voor Michael Bleekemolen
De eerste race van de Renault Sport Clio Trophy is op zondag 26 maart verreden op het circuit van Monza. Vader en zoon Bleekemolen waren in de training de snelste Nederlanders, met een twaalfde (Michael) en zestiende trainingstijd.
Voor Sebastiaan was de race al snel over, nadat hij een tik kreeg van een tegenstander. Michael Bleekemolen werkte zich gedurende de race naar voren en kwam als zevende over de finish. "In ieder geval heb ik mij hiermee geklasseerd voor de belangrijke race in het voorprogramma van de Grand Prix van Monaco", concludeerde hij. Sebastiaan krijgt nog een herkansing op Imola op 30 april.