PT: Koppel logistieke ontwikkeling en ruimtelijke ordening

Datum nieuwsfeit: 03-04-2000
TuinbouwNet

"Logistieke ontwikkeling koppelen aan ruimtelijke ordening"

Logistieke ontwikkelingen kunnen niet los worden gezien van ontwikkelingen op het terrein van de ruimtelijke ordening. De discussies over beide onderwerpen worden momenteel teveel afzonderlijk van elkaar gevoerd. Dat staat te lezen in `Agrologistiek voor de tuinbouwcluster', een visie van het Productschap Tuinbouw (PT) over de logistieke ontwikkelingen in de tuinbouwsector. Dit rapport is opgesteld op verzoek van landbouwminister Brinkhorst.

De huidige logistieke knelpunten ziet de tuinbouwsector als één van de belangrijkste aandachtspunten, meldt het PT in zijn rapport. Het grote belang dat de sector hieraan hecht, is terug te zien in de verschillende initiatieven van de tuinbouw op dit gebied.

Het PT dringt bij de minister aan om op korte termijn met oplossingen te komen: de tuinbouw is vervoerskritisch en de logistieke knelpunten vormen een acuut probleem. Daarom dringt het productschap bij de minister aan om op korte termijn met oplossingen te komen.

Perspectief biedt het ontwikkelen van transport waarbij de lading eerst met bijvoorbeeld een vrachtwagen naar een bepaalde plaats gereden wordt en dat de trein het vervoer overneemt tot de plaats van bestemming (intermodaal transport). Het creëren van ondergronds transport over grote afstanden is nog iets voor de zeer lange termijn.

Verder vindt het PT dat vervoersproblemen meer vanuit een internationaal perspectief moeten worden benaderd. De Nederlandse tuinbouwsector is als internationaal georiënteerde sector gebaat bij een grensoverschrijdende aanpak.

De tuinbouwsector is bereid extra energie te steken in het oplossen van de logistieke knelpunten. Dit kan de sector echter niet alleen. Ondersteuning van de overheid is noodzakelijk.