Edwards Lifesciences geïntroduceerd op beurs New York

Datum nieuwsfeit: 03-04-2000

EDWARDS LIFESCIENCES

Edwards Lifesciences geïntroduceerd op beurs New York
Edwards Lifesciences geïntroduceerd op beurs New York Baxter splitst cardiovasculaire groep af

IRVINE (Californië, V.S.), 3 april 2000 De aandelen van Edwards Lifesciences Corporation zijn vandaag onder het symbool EW geïntroduceerd op de New York Stock Exchange. De onderneming is wereldmarktleider op het gebied van producten en diensten op het gebied van de behandeling van hart- en vaatziekten in een vergevorderd stadium.

Edwards Lifesciences maakte tot 31 maart 2000 deel uit van Baxter International Inc. De afsplitsing vond plaats in de vorm van een belastingvrij dividend voor aandeelhouders van Baxter. Voor elke vijf aandelen Baxter kon één aandeel Edwards worden verkregen. De nieuw gevormde onderneming heeft ongeveer
58 miljoen aandelen uitstaan. Via een speciaal aandelen- en optieplan zijn vrijwel alle medewerkers wereldwijd tevens aandeelhouder van de groep geworden.

Edwards Lifesciences ontwikkelt, produceert en verkoopt producten en diensten die worden ingezet bij de behandeling van hart- en vaatziekten in een vergevorderd stadium. De onderneming is wereldmarktleider op het gebied van biologische hartkleppen en producten om deze te repareren. Het aanbod omvat producten en diensten op terreinen als hartchirurgie, kritische zorg, vasculaire systemen en perfusie. In 1999 werd met ongeveer vijfduizend medewerkers een omzet gerealiseerd van US$800 miljoen (pro forma).

De onderneming heeft een lange geschiedenis op het gebied van behandeling van hart- en vaatziekten en stond aan de wieg van vele innovaties. Zo was de grondlegger, Miles Edwards, de mede-uitvinder van de eerste mechanische hartklep die commercieel verkrijgbaar was. Enkele productnamen zijn
Carpentier-Edwards, Cosgrove-Edwards, Starr Edwards, Bentley, Duraflo, Research Medical, Fogarty, Swan-Ganz, Perfusion Services en Novacor.
Het bedrijf werd in 1985 overgenomen door Baxter.
Het hoofdkantoor van Edwards Lifesciences bevindt zich in Irvine, Californië.
De onderneming is actief in meer dan tachtig landen en genereert 35 procent van de omzet buiten de Verenigde Staten.

Noot voor redacties