Handboek: Procedures voor elektronisch inkopen in Nederland

Datum nieuwsfeit: 03-04-2000
Handboek Procedures voor elektronisch inkopen in Nederland gepresenteerd tijdens Seminar & Expo: Electronic Purchasing in Nederland.

Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL), oprichter van het Platform Electronic Purchasing Nederland (EP-NL) organiseert, in regie van een kerngroep bestaande uit Akzo Nobel, Berenschot, KLM, NEVI, Rabofacet, Shell en VLM, het Seminar & Expo: Electronic Purchasing in Nederland op 15 juni 2000, Golden Tulip Hotel Figi, Zeist. De primeur is dat tijdens dit seminar de eerste set standaard-procedures voor het elektronisch inkoopproces tussen afnemer en leverancier voor Nederland zullen worden gepresenteerd. Het Handboek Procedures voor elektronisch inkopen is binnen een werkgroep, op initiatief van EP-NL, onder leiding van voorzitter Joris Schouten van KLM en Fred van Blommestein van Berenschot tot ontwikkeling gekomen. In de werkgroep werd deelgenomen door Corus, Rabofacet, Ministerie van Defensie, Getronics, Essent, Corporate Express, E-Buzz en Janssen M.I. Consultants. Voorts hebben Commerce One, Infopulse, TIE, Intrakoop, EC-TEC, e-Purchasing.nl, Ariba, Baan en het NIC de standaards mee helpen ontwikkelen vanuit een expertisegroep.

De in het handboek opgenomen richtlijnen voorzien in een consistente en in de praktijk toepasbare set afspraken rond het elektronisch aanbieden, bestellen, leveren en betalen van verbruiksartikelen. Zij leggen de basis voor verbreding naar o.a. diensten, MRO-artikelen en medische producten. Nederland loopt met deze standaard voor op de rest van de wereld. Het is dan ook de intentie om de procedures aan te bieden op het internationale platform waarmee ECP.NL contacten onderhoudt.

In dit kader spreekt ook op het seminar de Amerikaan Dave Liggett, Board of Directors van het Open Buying over Internet (OBI) consortium. OBI is een Amerikaanse specificatie voor het business-to-business inkopen van catalogusartikelen. OBI fungeerde als aanzet tot het Handboek Procedures. Het Handboek reikt echter verder en beschrijft ook de structuur van de catalogus en het uitwisselen tussen systemen van catalogusinformatie. Deze essentiële aspecten ontbreken in de OBI specificatie.

Onder voorzitterschap van Bert Timmer, Hoofd Concern Inkoopmanagement en Development, KLM, wordt ruime aandacht besteed aan de toepassing van electronic purchasing in de praktijk van onder andere, Akzo Nobel, Croon Elektrotechniek, DSM, Rabofacet, Shell en KLM. Deze ondernemingen zijn elk op verschillende wijze bezig met het implementeren van e-purchasing van verbruiksgoederen, technische materialen en diensten. Dit om de voordelen in de snel veranderende markt te kunnen effectueren. De organisatie verandert hierbij wezenlijk. Hoe spelen de bedrijven hierop in? Welke stappen zijn gezet? Tijdens het seminar wordt antwoord gegeven op deze vragen.

De volgende sprekers behandelen voorts de ontwikkelingen op het gebied van Electronic Purchasing in Nederland:
· Prof.dr. Arjan van Weele, NEVI-Hoogleraar Inkoop en Supply Chain Management, Universiteit Nyenrode en Technische Universiteit Eindhoven
· Drs. Jeroen Harink MTD, Manager E-procurement Group, PricewaterhouseCoopers tevens verbonden aan de Universiteit van Twente
· Drs. Ben Tiggelaar, Trainer, Consultant en tevens Auteur van de management best-seller ‘Internet Strategie: concurrentievoordeel in het digitale tijdperk’.

Deelname en inschrijving. Gratis boek voor deelnemers Deelnamekosten bedragen ƒ 750,-. Deelnemers en leden van ECP.NL, NEVI en VLM ontvangen een korting van ƒ 250,- en betalen slechts ƒ 500,-. Deelnemers ontvangen gratis het boek ‘Excelleren met elektronisch inkopen… de snelweg naar betere prestaties’. Voor meer inhoudelijke informatie kan contact worden opgenomen met ECP.NL, Patricia Grijpma, telefoon (070) - 337 62 30. E-mail: (patricia.grijpma@ecp.nl).
Voor informatie over de inschrijving voor dit congres kan contact worden opgenomen met het Congressecretariaat, telefoon (040) 297 27 25. E-mail: (hnh@euroforum.nl). Of kijk op internet: www.ecp.nl/epnl/seminar. Leidschendam, 3 april 2000
Persinformatie
Inhoudelijke informatie ECP.NL/ EP-NL: Drs. Patricia Grijpma, Telefoon 070 - 4190309 Congresinformatie: Euroforum Conference Services, Barbara Geurtsen, Telefoon 040-297 27 20