Jantje Beton en Arthur Andersen in Safe Internet Foundation

- PERSBERICHT -

Den Haag, 4 april 2000

NJF Jantje Beton en Arthur Andersen treden toe tot Safe Internet Foundation

Vandaag heeft de Safe Internet Foundation aangekondigd dat Nationaal Jeugd Fonds Jantje Beton en Arthur Andersen zijn toegetreden als nieuw lid van dit initiatief voor een veilig en betrouwbaar Internet. Met de toetreding van een belangenbehartigende organisatie voor kinderen enerzijds en een marktleider in de zakelijke dienstverlening anderzijds, wordt de Safe Internet Foundation maatschappelijk breder gedragen.

Deelname Arthur Andersen
Vandaag heeft de Safe Internet Foundation bekend gemaakt dat Arthur Andersen en NJF Jantje Beton lid zijn geworden van dit platform. De rol van Arthur Andersen vertaalt zich in een voorzitterschap van de zogenaamde Suite-commissie. Deze autonome commissie merkt oplossingen en producten aan als 'bijdragen aan een veilig Internet', die te vinden zijn op www.sif.nl. Peter van de Fliert, manager eBusinessteam Arthur Andersen, zegt hierover: "Arthur Andersen vindt het belangrijk dat bedrijven en consumenten veilig gebruik kunnen maken van het Internet. Wij zullen, als voorzitter van de Suite-commissie, algemene criteria opstellen waaraan software producten moeten voldoen om het predikaat 'veilig' te verdienen. Hierdoor zal het gebruik van Internet zeker gestimuleerd worden en daarmee ook het 'bedrijven' van eBusiness".

Deelname Nationaal Jeugd Fonds Jantje Beton
Henk Kasbergen, directeur Nationaal Jeugd Fonds Jantje Beton: "Wij zien de virtuele wereld als een nieuwe wereld, waar in feite dezelfde kansen en risico's gelden als in de echte wereld. Daarom willen wij een veilig en verantwoord Internetgebruik door kinderen en hun begeleiders stimuleren, zonder direct de zedenmeester te willen uithangen. De Safe Internet Foundation is voor ons een onmisbare schakel met andere bedrijven en instellingen die zich met deze problematiek bezig houden. Daarnaast zijn we natuurlijk benieuwd naar de mening en ervaring van kinderen zelf, want het Nationaal Jeugd Fonds heeft jeugdparticipatie hoog in het vaandel staan. De hele discussie rond jeugd en Internet vraagt om een zo breed mogelijk maatschappelijk draagvlak en daar kan Jantje Beton dus prima bij helpen."
Awareness Campagne
Medio mei a.s. start de Safe Internet Foundation een awareness-campagne op de Nederlandse televisie, die het publiek bewust dient te maken van de (on)veilige Internet-problematiek. Consumenten kunnen vanaf deze datum tevens terecht bij de filialen van Bart Smit voor een informatiebrochure. Hierin wordt de consument voorgelicht over wie de Safe Internet Foundation is en hoe een veilig Internet nagestreefd kan worden. Hiermee ambieert de Safe Internet Foundation hét aanspreekpunt te worden voor consumenten en bedrijven voor het veilig gebruik van Internet.
Safe Internet Foundation
De Safe Internet Foundation is een internationaal platform dat zich inzet voor een veilig Internet. Dit platform is ontstaan op initiatief van de Internet Society Nederland (ISOC.NL), omdat een veilig Internet in ieders belang is. Het oorspronkelijke idee voor de Safe Internet Foundation komt van Jan Baan, die naar analogie met Veilig Verkeer Nederland, het bedrijfsleven wilde stimuleren om veilige Internetoplossingen te ontwikkelen.
Inmiddels zijn de volgende bedrijven en organisaties toegetreden tot de Safe Internet Foundation:

1. Air Miles (www.airmiles.nl)

2. Akzo Nobel (www.akzonobel.com)

3. Aladdin Knowledge Systems BV (www.aladdin.com)
4. Arthur Andersen (www.arthurandersen.com)

5. Bart Smit (www.bartsmit.nl)

6. BlueX (www.bluex.nl)

7. ClickChoice Europe BV (www.clickchoice.com)
8. Crypsys Data Security BV (www.crypsys.nl)

9. Data Software Solutions (www.datasoft.nl)

10. Disney Online Europe (www.disneyeurope.com)
11. Genootschap voor Informatie Beveiligers