Aanzienlijke stijging resultaat Insinger S.A.

Datum nieuwsfeit: 04-04-2000

persbericht

04 Apr 2000

Aanzienlijke stijging resultaat Insinger S.A. in een jaar van strategische overnames

· Aanhoudend sterke groei van vermogen onder beheer

· Belangrijke uitbreiding door overnames

· Aanzienlijke stijging van het bruto-inkomen

· Nieuwe naam voor de Insinger de Beaufort Groep
Insinger S.A., moedermaatschappij van de internationale private banking en trust Groep Insinger de Beaufort, publiceert de gecontroleerde Groepsresultaten van het jaar 1999. Het operationele resultaat van de Groep steeg met 41 % van USD 14,8 miljoen tot USD 20,9 miljoen. De winst vóór belasting en afschrijving goodwill steeg met 45 % van USD 12,8 tot USD 18,6 miljoen waardoor de winst per aandeel is toegenomen (vóór afschrijving van goodwill) van 43,0 dollarcents tot 60,4 dollarcent per aandeel. Het dividend steeg met 38 % en het eigen vermogen nam toe met 8 % van USD 59,0 miljoen tot USD 64,0 miljoen.

Het sterke operationele resultaat in 1999 werd voornamelijk veroorzaakt door autonome groei, waarbij het effect van de acquisities slechts de periode vanaf november 1999 beslaan.

Vermogen onder beheer

In de loop van het jaar is het vermogen onder beheer gestegen van USD 2,5 miljard tot USD 4,4 miljard, een stijging van 76 %. Deze stijging is te danken aan de overname van General Investment Management ("GIM"), een onafhankelijke vermogensbeheerder met een belangrijk cliëntenbestand in Europa en de Verenigde Staten, de toename van toevertrouwde fondsen vanuit het bestaande cliëntenbestand van de Groep en actieve cliëntenwerving.

Rebranding en Strategie

De Groep concentreert zich op het uitbouwen van de private banking capaciteit met het uiteindelijke doel een private banking en trustbedrijf in de breedste zin van het woord aan te bieden in de kerngebieden de Benelux, Londen en de Kanaaleilanden. Om dit te ondersteunen werd een rebranding programma opgezet dat goed is ontvangen in de markt.

Acquisities

Een ander deel van de groei komt voort uit overnames. In november 1999 was de overname van Townsley & Co, een Londense effectenmakelaar voor institutionele en particuliere cliënten door Insinger de Beaufort een feit. Het bedrijf - met de nieuwe naam Insinger Townsley - biedt de Groep een strategische aanwezigheid in Londen en directe toegang tot de Britse markt. De corporate finance afdeling van Townsley biedt een uitgebreide serie diensten met de nadruk op de Internetsector en 'Alternative Investment Market'.

Een nieuwe stap in het verder ontwikkelen van een grensoverschrijdende corporate advisory service, en een springplank naar een corporate finance basis in Nederland, was de overname van Reitsma & Wertheim & Partners ("RWP") door Insinger de Beaufort in het vierde kwartaal van 1999. De overname van RWP, een erkend, onafhankelijk fusie- en overnamebedrijf dat actief is binnen Nederland, brengt tal van gevestigde bedrijfscontacten.

In 1999 vond tevens de overname van de in Eindhoven gevestigde vermogensbeheerder GIM plaats, die een belangrijke institutionele en particuliere cliëntenkring bezit. Deze overname versterkte de asset management activiteiten, dreef Insinger de Beaufort's vermogen onder beheer op en heeft het beleggingsproces versterkt. De institutionele asset management activiteiten van GIM werden gecombineerd met de reeds bestaande van Insinger de Beaufort's Amsterdamse kantoor, terwijl GIM's Eindhovense kantoor zich focust op private banking.

De overnames werden alle drie gefinancierd zonder externe financiering. De verkopende partijen Townsley & Co en RWP kozen voor aandelen in de Groep als deel van de aankoopprijs.

Ian Kantor, Group Chief Executive: "Deze overnames zorgen voor een versterking van onze kernactiviteiten. Ondanks dat de overnames pas aan het eind van het jaar definitief werden, brachten ze een positief effect op het resultaat van 1999 en we verwachten een nog groter effect in 2000."

Beleggingsfondsen

De meerderheid van de beleggingsfondsen van Insinger de Beaufort sloot het jaar af met een hoger resultaat dan de desbetreffende benchmark.

Noemenswaardig zijn:

· Europese obligaties; de meerdere awards winnende European Bond Fund werd vierde van alle beleggingsfondsen in 1999 in de ranglijst van Standard & Poors / Micropal European bond fund universe.

· Alle Europese-, Aziatische-, en Small Cap aandelenfondsen hebben de benchmark verslagen.

· Vlaggenschip Multi Manager Zeus, het Manager Select fonds, eindigde 22% boven de desbetreffende benchmark.

Sterke beleggingsprestaties resulteerden in de groei van mandaten toegewezen aan de Groep.

Cliënten

Insinger de Beaufort heeft een breed cliëntenbestand met zowel institutionele cliënten als vermogende particulieren. De geografische spreiding van het cliëntenbestand van de Groep is wereldwijd, met een hoge concentratie in Noord-Europa.

Overige nieuwe ontwikkelingen

Insinger de Beaufort heeft een joint venture opgezet met Swiss Life voor de distributie van bank- en beleggingsdiensten via Nederlandse tussenpersonen. De joint venture zal de exposure vergroten in een markt waar Insinger de Beaufort al sterk aanwezig is.

De Groep bouwde verder haar Aziatische bedrijf uit door het vestigen van een asset management team in Hongkong.

Sociale activiteiten & Sponsoring

In 1999 heeft Insinger de Beaufort een groot sponsorcontract getekend op de Britse Maagdeneilanden, Jersey en Nederland. Insinger de Beaufort is nu de enige lange termijn sponsor van alle jeugdvoetbalprogramma's op de Britse Maagdeneilanden. De Groep tekende ook met 'Jersey Sport Leisure and Recreation' een schoolsport sponsorcontract van 3 jaar. Een andere sponsoractiviteit betreft de Dames 1 Hockeyclub Amsterdam, waarmee een vijf jarig contract werd getekend. De Amsterdamse hockeyclub is de oudste en één van de meest succesvolle hockeyclubs van Nederland en waarschijnlijk van Europa.

De Groep heeft ook een aantal culturele evenementen gesponsord, waaronder de zeer succesvolle tentoonstelling van Ken Adam (setontwerper van onder andere Dr Strangelove, Moonraker en The Madness of King George) in de Serpentine Gallery in Londen. Voorts werd een lange termijn sponsorovereenkomst met het Muziekfestival Naarden getekend. Insinger de Beaufort's bijdrage stelt het muziekfestival in staat zich te ontwikkelen tot één van de toonaangevende muziekfestivals van Europa.

Vooruitzichten

Insinger de Beaufort heeft in 1999 goede resultaten behaald en het bedrijf verwacht dit in 2000 voort te zetten. Er hebben zich sinds eind 1999 geen ongewone of belangrijke ontwikkelingen voorgedaan in de bedrijfsvoering van de Insinger de Beaufort Group die de resultaten negatief zouden kunnen beïnvloeden.

Dividend

Voor 1999 wordt per aandeel een jaarlijks dividend van 18 dollarcent voorgesteld (1998: 13 dollarcent per aandeel). Het dividend wordt zo snel mogelijk na de algemene jaarvergadering van de Groep op 22 mei 2000 uitgekeerd aan de aandeelhouders die op 28 april 2000 staan geregistreerd.

Resultaten

USD USD
Resultaten 1999 Groei % 1998
Totale baten (miljoen) 73.1 33 54.9
Winst voor belasting (miljoen)
. voor afschrijving goodwill 18.6 45 12.8
. na afschrijving goodwill 14.7 43 10.3
Winst na belasting
. voor afschrijving goodwill 15.0 43 10.5
. na afschrijving goodwill 11.1 40 7.9
Per gewoon aandeel
winst (cents)
. voor afschrijving goodwill 60.4 40 43.0
. na afschrijving goodwill 44.8 38 32.4
Dividend (cents) 18.0 38 13.0
Netto vermogenswaarde (cents) 257.8 8 238.3
Balans
Totaal activa (miljoen) 376.4 -22 484.3
Eigen vermogen (miljoen) 64.0 8 59.0
Aantal uitstaande gewone aandelen van USD 1.75 per aandeel *2) (miljoen) 24.2 - 24.1
Vermogen onder beheer (miljard) 4.4 76 2.5

Resultaten in Euro's in onderstaande tabel

EUR equivalent
Resultaten 1999 Groei % 1998
Totale baten (miljoen) 68.6 46 47.1
Winst voor belasting (miljoen)
. voor afschrijving goodwill 17.4 58 11.0
. na afschrijving goodwill 13.8 57 8.8
Winst na belasting
. voor afschrijving goodwill 14.0 56 9.0
. na afschrijving goodwill 10.4 53 6.8
Per gewoon aandeel
winst (cents)
. voor afschrijving goodwill 56.6 54 36.8
. na afschrijving goodwill 42.1 51 27.8
Dividend (cents) 17.9 61 11.1
Netto vermogenswaarde (cents) 256.5 26 204.2
Balans
Totaal activa (miljoen) 374.5 -10 415.0
Eigen vermogen (miljoen) 63.7 26 50.6
Vermogen onder beheer (miljard) 4.4 110 2.1

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Han Bongers, Corporate Communications Manager, Amsterdam Tel.: +31 (0)20 5215 475 E-mail: (info@insinger.com)

Graham Davin, Group Chief Financial Officer, London Tel.: +44 (0)20 7377 6161 E-mail: (infouk@insinger.com) Bezoek de website van Insinger de Beaufort op www.insinger.com voor meer informatie over de Groep en onze diensten.

Overige Informatie

1999 was het 5e opeenvolgende jaar waarin de Insinger de Beaufort Groep een aanzienlijke groei kende. Insinger de Beaufort ontstond in 1994 door de fusie van Integro, een financiële dienstenverlener, met Bank Insinger de Beaufort N.V., een Nederlandse private bank met wortels tot in 1779. Insinger de Beaufort heeft vestigingen in België, de Britse Maagdeneilanden, Curaçao, Denemarken, Guernsey, Hongkong, Jersey, Luxemburg, Nederland, Zuid-Afrika, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De dienstverlening van de Groep loopt via de vijf hoofddivisies: private banking, asset management, trust and fiduciary services, securities trading en corporate advisory services.

De Groep verleent diensten via Bank Insinger de Beaufort N.V. en de dochterondernemingen. Insinger S.A. staat genoteerd aan de Luxemburgse beurs en heeft meer dan 600 medewerkers. Doordat alle medewerkers de mogelijkheid hebben deel te nemen in het aandelenkapitaal van de Groep via het ESOP-plan (employee share ownership plan) van Insinger de Beaufort, wordt er een cultuur van gedeelde verantwoordelijkheid en beloning gestimuleerd. Meer dan 50 % van de aandelen blijft daardoor in eigendom van de directie en het personeel.