Korting van 0,7 procent op vakheffing bloembollen

Datum nieuwsfeit: 04-04-2000
TuinbouwNet

Korting van 0,7 procent op vakheffing bloembollen

Vanaf 1 juni 2000 bedraagt de vakheffing voor bloembollen 3,5 procent. Dit betekent dat een korting van 0,7 procent wordt verleend op het tarief van 4,2 procent. De Sectorcommissie Bloembollen nam dit besluit in de vergadering van 4 april jongstleden.

De financiële reserves van de bloembollensector maken het mogelijk dat teelt en handel minder vakheffing betalen aan het Productschap Tuinbouw (PT). Op dit moment bedraagt de korting 0,4 procent. De heffing van 3,5 procent geldt voor leveringen vanaf 1 juni aanstaande. Telers en handelaren betalen ieder de helft.

Een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van telers (KAVB), handelaren (KBGBB) en PT zal de komende maanden de inrichting van de vakheffing voor de langere termijn onder de loep nemen. Hierbij komt ondere andere aan bod welke activiteiten in de toekomst uit de collectieve middelen moeten worden betaald.

Op 2 mei 2000 moet het bestuur van het productschap de wijziging van de heffing nog goedkeuren.