CBS: Beleggingsfondsen verslaan de index

Datum nieuwsfeit: 04-04-2000

CBS

Beleggingsfondsen verslaan de index

In het eerste kwartaal van 2000 was het totaal rendement van aandelen op de Amsterdamse effectenbeurs 1 procent. Beleggingsfondsen die in deze aandelen beleggen hebben gemiddeld een hoger rendement behaald: 4 procent. Ook de wereldwijd-beleggende beleggingsfondsen hebben de index verslagen. Het koersverloop van de Amsterdamse aandelenmarkt is in het eerste kwartaal grillig: van een negatieve start tot zelfs een all time high tegen het eind. Hightech-fondsen hebben hun opmars op de Amsterdamse effectenbeurs voortgezet.

Damrak eindigt onveranderd na turbulent kwartaal
De Amsterdamse aandelenmarkt is het kwartaal in de min gestart. Eind januari sloot de CBS-koersindex voor aandelen op het laagste punt van het kwartaal: 850,3. Dit is een daling van 9 procent ten opzichte van eind 1999. Vervolgens werd de weg omhoog weer gevonden. Uiteindelijk bereikte de index op 28 maart een nieuw all time high met 972,6. Na een forse correctie in de laatste dagen van maart is het rendement inclusief dividenden over het eerste kwartaal uitgekomen op 1 procent.

Beleggingsfondsen lucratiever dan aandelen en obligaties Beleggingsfondsen die in Nederlandse aandelen beleggen hebben in het eerste kwartaal een rendement behaald van 4 procent. Dit is hoger dan het gemiddelde van alle Nederlandse aandelen tezamen. Ook de wereldwijdbeleggende aandelenfondsen deden het met een rendement van 10 procent beduidend beter dan het gemiddelde van de markt waarop zij beleggen (6 procent).
Het gemiddelde rendement van alle beleggingsfondsen tezamen (inclusief fondsen die in obligaties beleggen) heeft het rendement van zowel aandelen als obligaties overtroffen. Ook in 1999 was dit al het geval.
Amsterdam blijft achter bij wereldgemiddelde
Het totale rendement op Nederlandse aandelen blijft met 1 procent achter bij het wereldgemiddelde. De MSCI-wereldherbeleggingsindex is in het eerste kwartaal van 2000 met 6 procent gestegen.

Hightech aandelen zetten opmars voort
De rendementen van de diverse bedrijfstakken laten een scheiding tussen de 'oude' en 'nieuwe' economie zien. De graadmeter van de hightech-fondsen, de CBS-MIT-index, is in het eerste kwartaal met 16 procent gestegen. In deze index zijn alle fondsen samengebracht op het gebied van micro-elektronica, informatietechnologie en telecommunicatie. Daarentegen scoorden de financiële waarden (-10%) en de handel (-6%) en de basisgoederenindustrie (-6%) een negatief resultaat.
Kleinere beursfondsen presteren beter
De koersen van de kleine en middelgrote beursfondsen zijn in het eerste kwartaal van 2000 sneller gestegen dan de koersen van de grote ondernemingen. De CBS/NIB-koersindex voor niet AEX-fondsen is met 12 procent gestegen. De AEX-index, waarin de 25 meest verhandelde fondsen zijn opgenomen, is hierbij met een daling van ruim 1 procent ver achtergebleven.

Negatief rendement voor vastgoedfondsen in eerste kwartaal De CBS/SBV-index voor vastgoedfondsen is in het eerste kwartaal van 2000 gedaald. Het totale rendement bedraagt -1 procent. Een positieve uitschieter zijn de vastgoedfondsen die direct in Nederlands vastgoed beleggen met een rendement van +7 procent. Dit betekent dat net als in de jaren 1998 en 1999 beleggen in Nederlands vastgoed een hoger rendement oplevert dan beleggen in vastgoed buiten Nederland.

Technische toelichting
De koersindex geeft de ontwikkeling weer van het gemiddelde koersniveau. De herbeleggingsindex geeft de waarde-ontwikkeling van effecten weer, vermeerderd met rente- en dividenduitkeringen. Het totale rendement van een belegging wordt berekend uit de herbeleggingsindex en is de som van het koersrendement en het dividendrendement. De beleggingsindices houden geen rekening met transactiekosten, zoals aan- en verkoopkosten en bewaarloon. Ook met fiscale consequenties is geen rekening gehouden.

Noot voor redacties