Beleggers voorzichtig positief over hun broker

Datum nieuwsfeit: 04-04-2000

BEURS.NL

BELEGGERS VOORZICHTIG POSITIEF OVER HUN BROKER

ARNHEM / MAASTRICHT - Beleggers zijn redelijk te spreken over de kwaliteit van hun broker. Maar de afhandeling is zeker nog voor verbetering vatbaar. Met name het administratieve gedeelte en de bereikbaarheid geven nog veel problemen.

De internetsite BEURS.NL en technisch analist Ruud Hoefnagels houden een enquête onder hun bezoekers. Gevraagd wordt welke beursorderlijn ze gebruiken en of ze daar tevreden over zijn. Men kan zowel stemmen over de telefonische orderlijnen als de orderlijnen via internet. Aan een bank of broker kan de kwalificatie goed, matig of slecht worden gegeven.

Uit het onderzoek blijkt dat IMG Holland veruit het slechtste scoort. 80% van de stemmers op IMG Holland kwalificeerde deze broker met 'slecht '. Ook de prestaties van ABN AMRO vallen tegen. De bank kreeg net zoveel positieve als negatieve stemmen.

Als beste komt de Rabobank uit de bus. Ondanks alle negatieve publiciteit van de laatste maanden zijn de beleggingsklanten van de Rabo tevreden over hun bank. Een dikke 85% van de Rabo stemmen ging naar 'goed'. Verder viel in positieve zin de Robeco op.

De voorlopige uitslag. Een stemmer kan kiezen uit goed, matig of slecht. Om de verschillende stemmen te kunnen vergelijken wordt aan de kwalificaties respectievelijk 8, 5 en 2 punten toegekend. Dit geeft het volgende resultaat:

ABN AMRO 5.0

ALEX 6.4

IMG Holland 2.8
Postbank 6.7
Rabobank 7.4
Robeco 7.4
SNS Bank 6.7
VEB Bottomline 6.8

Voor een volledig overzicht kunt u kijken op www.beurs.nl/stem De stemming loopt nog tot en met woensdag 5 april. Daarna zal de bezoeker gevraagd worden of zij zich gaan inschrijven op de aandelen van Neweconomy. Verwacht wordt dat beleggers een stuk voorzichtiger zijn na de emissie van World Online.

BEURS.NL

www.beurs.nl