Green-Tech 2000 trekt grote internationale belangstelling

Datum nieuwsfeit: 04-04-2000

EUROPOINT B.V.

GREEN-TECH 2000 CONGRES TREKT GROTE INTERN. BELANGSTELLING

Van 2 tot 5 april wordt in de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht een internationaal congres gehouden over het gebruik van groene, agrarische grondstoffen in industriële, niet-voedsel toepassingen. Meer dan 150 deskundigen uit industrie, overheden en onderzoeksinstellingen van over de hele wereld bespraken de bijdrage die het gebruik van hernieuwbare grondstoffen uit de akkerbouw kan leveren aan een duurzame samenleving.

De moderne maatschappij, industrieën en beleidsmakers realiseren zich steeds meer dat het grootschalige gebruik van aardolie in de toekomst voor problemen gaat zorgen. Naast het steeds schaarser en duurder worden van deze fossiele grondstof zijn ook de nadelige effecten op het milieu punten van toenemende zorg. Met name de bijdrage aan de CO2 uitstoot, die op termijn kan leiden tot klimaatsveranderingen, werd op Green-Tech 2000 door vertegenwoordigers van de Europese Commissie genoemd als reden om de ontwikkeling van alternatieve grondstoffen te stimuleren. Een toegenomen benutting van agrarische grondstoffen, die netto geen verhoging van het atmosferische CO2 gehalte veroorzaken, zal helpen om de door de Europese Unie en ook door Nederland in 1997 in Kyoto en nogmaals in 1998 in Buenos Aires vastgelegde internationale afspraken omtrent de reductie van broeikasgassen na te komen.

Op Green-Tech 2000 werd ook door Prof.dr. Hans Derksen het Nederlandse Platform Hernieuwbare Grondstoffen geïntroduceerd. Deze stichting stelt zich ten doel de hele keten, van producent tot consument, te betrekken bij de discussie over het gebruik van agrarische versus fossiele grondstoffen in niet-voedselprodukten. Deze dialoog tussen de industrie, maatschappelijke belangengroeperingen en de consument zal moeten leiden tot een verantwoorde afstemming over welke ontwikkelingen technisch mogelijk en maatschappelijk wenselijk zijn. Veel van de aanwezige deskundigen onderschreven het belang van tijdige betrokkenheid van de consument bij de gepresenteerde nieuwe technologische ontwikkelingen en juichten de doelstelling van het Platform van harte toe.

+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

+

Meer informatie: Dhr. J. Haarhuis, Europoint, tel. 030 6933489 of Odette Jansen 06 21264689 (4 en 5 april)of
Prof. dr. H. Derksen, ATO, tel. 0317 475013

U bent ook van harte welkom vandaag of morgenochtend een bezoek te brengen aan Green-Tech. U kunt zich melden in het Beatrixgebouw van Jaarbeurs Utrecht in conferentie zaal 215 op de tweede verdieping.

04 apr 00 11:05