SUN en Broadvision ontwikkelen nieuwe oplossingen e-commerce

Datum nieuwsfeit: 04-04-2000
Sun en BroadVision ontwikkelen nieuwe generatie oplossingen voor e-commerce

Uitbreiding van samenwerking op gebied van applicatieontwikkeling, marketing en verkoop

Huizen, 4 april 1999 - Sun Microsystems, toonaangevend aanbieder van e-commerce oplossingen voor on-line bedrijven, en BroadVision, wereldwijd leider in het ontwikkelen van gepersonaliseerde e-business-applicaties, maken bekend dat zij hun bestaande samenwerking zullen intensiveren. Beide bedrijven zullen gezamenlijk initiatieven op het gebied van ontwikkeling, marketing en verkoop gaan ontplooien, met als doel een nieuwe generatie commerciële toepassingen te ontwikkelen, gebaseerd op Suns toonaangevende standaard J2EE (Java 2 Enterprise Edition) -technologie.

Deze nieuwe wereldwijde samenwerking vormt een belangrijke verdieping van de langdurige relatie die beide bedrijven gedurende de afgelopen zes jaar hebben opgebouwd en die heeft geresulteerd in honderden gezamenlijke klanten.

"Sun en BroadVision hebben al langere tijd nauw samengewerkt om robuuste, schaalbare en open e-business oplossingen te ontwikkelen voor bedrijven zoals American Airlines, Sears, Xerox en British Telecom," zegt Dr. Pehong Chen, president en CEO van BroadVision, "Vanwege de vraag naar Java-oplossingen in onze bestaande producten, gecombineerd met de brede ondersteuning van Suns Java-specificatie, is deze vernieuwde samenwerking een logische volgende stap."

De samenwerking heeft tot doel de functionaliteit van het nieuwe J2EE-platform op te nemen in de applicaties van BroadVision, waardoor e-commerce informatie op elk moment naar elk apparaat verstuurd kan worden. Daartoe zullen beide bedrijven ontwikkelaars vrijmaken, die zich gaan bezighouden met productontwikkeling voor het Sun-platform. De nieuwe applicaties zullen een grotere schaalbaarheid, beschikbaarheid en beveiliging bieden en zullen naadloos geïntegreerd kunnen worden met bestaande zakelijke infrastructuren. Als resultaat daarvan kunnen de kosten die gepaard gaan met het toevoegen van nieuwe e-commerce mogelijkheden verminderd worden, terwijl bestaande investeringen worden beschermd.

Voorts maakt BroadVision de beschikbaarheid bekend van BroadVision One-To-One Enterprise Version 5, het relatiemanagementsysteem voor gepersonaliseerde e-business. BroadVision heeft gedurende het afgelopen jaar nauw met Sun samengewerkt om uitgebreide, op Java-technologie gebaseerde functionaliteit aan het product toe te voegen. Versie 5 bevat ook een verbeterde ondersteuning van XML, de opvolger van HTML.

Om hun gezamenlijke klanten beter te kunnen bedienen, zullen Sun en BroadVision hun activiteiten op het gebied van technische ondersteuning, training, verkoop en professionele services wereldwijd gaan uitbreiden. Sun heeft ook toegezegd voorzieningen te treffen die de integratie van de Solaris besturingsomgeving en de oplossingen van BroadVision zullen vereenvoudigen.

Om te voorzien in de vraag van klanten naar evaluatiemogelijkheden en schaalbaarheidstesten, zal BroadVision ontwikkelaars en technische middelen beschikbaar stellen in Suns 'dot.com' Competency Centers. Hierdoor kunnen klanten hun specifieke scenario's voor hun e-commerce sites ontwerpen en testen op onder meer gebruikersbelasting, alvorens de oplossing daadwerkelijk te implementeren.

"Ondersteund door Sun zal BroadVision een nieuwe generatie gepersonaliseerde e-commerce oplossingen ontwikkelen, waarmee organisaties nieuwe klanten kunnen aantrekken en behouden," zegt Masood Jabar, president, Computer Systems bij Sun Microsystems. "Tegelijkertijd zullen we met toonaangevende ondernemingen zoals BroadVision samenwerken aan het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die gebaseerd zijn op het J2EE-platform en XML. Hier zullen ondernemingen op ieder apparaat en op ieder gewest moment commerce-mogelijkheden kunnen realiseren, terwijl zij hun bestaande investeringen beschermen."

Over Sun Microsystems
Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie 'The Network Is The Computer' een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van $ 13 miljard, en heeft kantoren in meer dan 170 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Over BroadVision

BroadVision is marktleider op het gebied van op maat gemaakte toepassingen voor e-business. De geïntegreerde applicatiesuite van het bedrijf is volledig ontworpen om informatie af te leveren via het Web en naar draadloze apparatuur. De producten van BroadVision dragen bij aan een snellere time-to-market en stellen bedrijven in staat om innovatieve websites voor e-commerce, selfservice of bedrijfsinformatie te creëren. Deze sites bieden mogelijkheden voor persoonlijke interacties en transacties met klanten, partners, toeleveranciers en werknemers. BroadVisions in de praktijk beproefde One-To-One applicaties vormen de drijvende kracht achter vernieuwende business-to-business- en business-to-consumer sites van bedrijven die actief zijn in de financiële wereld, telecommunicatie, detailhandel en de reiswereld. De applicaties van BroadVision zijn beschikbaar in meer dan 120 landen. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Redwood City, Californië. De aandelen van BroadVision worden verhandeld op de Nasdaq onder het symbool BVSN en op de Neuer Markt onder het symbool BDN.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
BroadVision, contactpersoon: Wouter Teijema, tel. 035 - 524 90 10, e-mail: (wteijema@broadvision.com)
of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, contactpersoon: Judy van Kamperdijk,
tel. 023 - 568 82 08, e-mail: (judyvk@monogram.nl)