E-commerce zet functies als ketenregisseur op de tocht

Datum nieuwsfeit: 04-04-2000
Ernst & Young

Consulting
Groothandel gaat on line: functie als ketenregisseur op de tocht
De enorme toename van e-commerce, elektronische handel, zet de bedrijfskolom op zijn kop. Producenten kunnen directe relaties aan gaan met de eindgebruiker en omgekeerd kan deze via het elektronische kanaal rechtstreeks zijn bestedingen bij een producent doen. De groothandel zal hierdoor zijn functie als ketenregiseur op de tocht zien staan. Om deze reden is Ernst & Young Consulting een kwalitatief onderzoek gestart naar de toepassingsmogelijkheden van e-commerce en de kansen en bedreigingen van e-commerce voor de groothandel.

Internet verandert functie van groothandel
Aan de ene kant is de functie van de groothandel aan verandering onderhevig door de toenemende invloed van Internet. Internet, als drager van e-commerce, stimuleert de groei van elektronische handel. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat de groothandel als schakel uit de transportketen kan verdwijnen.

E-commerce als redmiddel?
Aan de andere kant verandert de functie van de groothandel door globalisering, dynamisering en differentiatie van het afnemersgedrag. Om hun concurrentiepositie zowel onderling als in de bedrijfskolom te behouden, moeten de groothandelsondernemingen adequaat op deze veranderingen reageren. De groothandel zal daarom - juist met behulp van e-commerce - waarde moeten toevoegen om niet uit de bedrijfskolom te verdwijnen. Vanwege het zakelijke karakter van de business-to-business handel, liggen de kansen voor e-commerce voor het oprapen in deze sector.

Impact van e-commerce toepassingen
Een belangrijk onderdeel van het onderzoek van Ernst & Young Consulting, is de impact van e-commerce toepassingen op lange termijn op de bedrijfsprocessen en de organisatie en haar omgeving, specifiek voor de groothandel. De korte termijn resultaten van e-commerce zijn bekend: kostenreductie, intiemere relatie met de klant en differentiatie van producten en diensten.

Partners in onderzoek
Ernst & Young Consulting voert het onderzoek uit in samenwerking met het Nederlands Verbond van de Groothandel, de Erasmus Universiteit Rotterdam en een drietal groothandels-ondernemingen te weten Ahrend Office Products, de OPG Groep en Deli Universal. Het onderzoek wordt in juli 2000 afgerond en gepresenteerd.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Philip van Tienen, manager bij Ernst & Young Consulting, telefoonnummer: (030) 259 88 45