PVE-voorzitter Tazelaar opent website over onderzoek

Datum nieuwsfeit: 04-04-2000
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 10, 4 april 2000

Tazelaar opent PVE website over onderzoek

Met een druk op de muis heeft PVE-voorzitter Tazelaar de opening verzorgd van de nieuwe onderzoekssite van de PVE. De productschapsvoorzitter deed dat bij de opening van de Industrial Meat and Food Fair, de IMEFA in de Brabanthallen in Den Bosch. Na het succes van de eerste editie is deze beurs dit jaar opnieuw gecombineerd met de PVE Kennismarkt.

Onze vleesindustrie is sterk innovatief, stelde Tazelaar in zijn openingsspeech. Hij wees op de inspanningen op het gebied van kwaliteitszorg. Het systeem van Integrale Keten Beheersing (IKB) is door het Euro Handels Institut (EHI, Keulen) niet voor niets opnieuw gekozen als beste in Europa. Dit soorten feiten strookt niet met het beeld, dat de afgelopen maanden wel geschetst is, dat we hier te maken zouden hebben met een weinig vernieuwende branche die zich meer zou moeten richten op producten met toegevoegde waarde.

Als goede voorbeelden van vernieuwing noemde Tazelaar de verschuiving in het exportpakket naar verdere verwerking, speciale productielijnen voor Groot-Brittannië, het overnemen van centrale slagerij-activiteiten van retailers en de co-makerships.

Om te kunnen innoveren, is kennis het sleutelbegrip, zei de PVE-voorzitter. De zegswijze, dat stilstand achteruitgang is, is actueler dan ooit, wie zich bedenkt, dat de concurrentie, nationaal en internationaal, en met name buiten de EU, steeds sterker wordt en de technologische ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen.

De PVE spelen bij het collectief onderzoek een grote rol. Zo is vorig jaar voor twee miljoen gulden aan technisch onderzoek gefinancierd en nog eens vijf miljoen voor praktijkonderzoek. En de opzet van de PVE Kennismarkt heeft duidelijk in een behoefte voorzien. De jongste bijdrage is de speciale onderzoekssite van de PVE op internet. De site bevat samenvattingen van onderzoeksrapporten, gegevens over instellingen, maar ook de teksten van de lezingen tijdens de IMEFA/PVE Kennismarkt.