Bayer AG: Hogere prestatie door technologie met polyamide

Datum nieuwsfeit: 05-04-2000
Bayer AG Benelux

Award voor frontend van de Ford Focus: Society of Plastics Engineers reikte onderscheiding uit

Efficiënter en hogere prestatie door hybride technologie met polyamide

Brussel
- Opnieuw erkenning voor de hybride-technologie van Bayer. Voor het frontend van de Amerikaanse uitvoering van de Ford Focus werd kort geleden door de Automotive Division van de Society of Plastics Engineers (SPE) in Detroit een Award 1999 uitgereikt in de categorie chassis.
Het constructiedeel wordt geproduceerd door Visteon Automotive Systems in Dearborn, Michigan/VS, met behulp van de door Bayer gepatenteerde kunststof-metaal-combi-technologie. Bij deze technologie worden de voordelen van staal en het glasvezelversterkte polyamide Durethan®BKV 30 (PA 6) in één constructiedeel gecombineerd. Reeds in 1998 had de, door Dynamit Nobel voor de Europese Focus geproduceerde variant, de interne Ford-onderscheiding Europe Technival Achievement Award ontvangen. In 1999 kwam daar nog de onderscheiding van de Europese sectie van de SPE bij.

Dit nieuwste succes is het resultaat van intensieve samenwerking tussen Visteon, Bayer Corporation en Ford. Het constructiedeel is de eerste toepassing op grote schaal van de hybride-technologie in Noord-Amerika. Het is een dragend deel van de carrosserie en dient derhalve in alle situaties het voorste deel van de auto te stabiliseren. Het bouwdeel voldoet beter aan de strenge toleranties, die gesteld worden aan de carrosserie (zeer smalle naden tussen de delen). Het nieuwe concept maakt een mooie vloeiende overgang van de carrosseriedelen mogelijk. Met een stalen frontendvariant zouden er vele extra constructies noodzakelijk geweest zijn om de strenge naadtoleranties te kunnen vervullen.

Dankzij de hybride technologie werden in totaal 26 functies in één productiestap in het carrosserie-deel geïntegreerd, b.v. pluggen voor radiateur en koplampen, bevestigingsklemmen voor slangen, slot en bumper, alsmede een behuizing voor de bescherming van het slot van de motorkap. Samen met de efficiënte productie (combinatie van dieptrekken van metaal en spuitgieten) leidde dit tot een kostenreductie van ca. 30 % in vergelijking met de stalen variant.

Door de toepassing van kunststof is een compactere constructie gerealiseerd met als groot pluspunt een gewichtsbesparing van 40%. Bovendien is het frontend dankzij de Durethan-ribconstructie zwaarder te belasten. Nog een voordeel: op grond van de temperatuurbestendigheid van Durethan is het kathodisch dompellakken van het frontend geen probleem. Het behoudt zijn vorm als het in de droogovens 20 minuten lang aan 190ºC wordt blootgesteld. Het frontend kan dus al voor het lakken gemonteerd kan worden.

Brussel, 5 april 2000

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Public Relations, Tel. 02/535 64 17

Nieuwe draagbare mini-zeilboot: Zeilen als een surfer Polyurethaan-spuitsystemen succesvol bij de sanering van riolen PUR-innovaties voor de riolering: Polyurethaan-slijtlaag dicht betonbuizen af
Nieuwe brochure: Polyurethaan voor energieabsorptie in auto's Award voor frontend van de Ford Focus:
Kabelmof volledig van polyurethaan
Hartelijk welkom aan de nieuwe Bayer-medewerkers uit Rieme. Nieuwe voorraadtank voor Uerdinger pigmentproductie Turbo-behuizing voor vrachtwagenmotoren van Mercedes Lakgrondstoffen-productie in Leverkusen uitgebreid: