Verklaring onderwijsbonden bij protestbijeenkomst

Datum nieuwsfeit: 05-04-2000
Algemene Onderwijsbond

05 04 2000 Verklaring kaderleden onderwijsbonden bijeen op een demonstratieve protestbijeenkomst op 5 april in Amersfoort

Verklaring

Kaderleden van de Algemene Onderwijsbond (AOb), de Onderwijsbond CNV, Onderwijsbonden CMHF/MHP, AbvaKabo en Algemene Vereniging van Schoolleiders, AVS, bijeen op een demonstratieve protestbijeenkomst op 5 april in Amersfoort,

Overwegende

dat de minister van Onderwijs niet heeft voldaan aan de eis van de onderwijsbonden om uiterlijk 29 maart met een beter salarisbod voor de nieuwe onderwijs-cao te komen dan 2,25 procent, dat de gemiddelde contractloonstijging in de dit jaar gesloten cao's rond de 4% procent is
dat de onderwijsbonden aandringen op een salarisverhoging van 4 procent en een structurele eindejaarsuitkering van 1 procent, dat een marktconforme salarisontwikkeling een absolute voorwaarde is om de belangstelling voor het werken in het onderwijs voldoende te toen toenemen om het steeds groter wordende tekort aan personeel te doen verminderen,
dat de economische situatie en de toestand van 's lands financiën geen enkele belemmering vormen voor een redelijke salarisverhoging naast andere noodzakelijke investeringen in het onderwijs,

dat er middelen moeten zijn om de marktpositie van het onderwijspersoneel te verbeteren,

Doen hierbij een dringend beroep op de minister van Onderwijs om

in het kabinet krachtig op te treden voor toewijzing van zodanig voldoende financiële middelen dat een marktconforme salarisontwikkeling mogelijk is, naast andere noodzakelijke investeringen in het onderwijs,
aansluitend op het vaststellen van de voorjaarsnota, doch uiterlijk 20 april, de onderwijsbonden een redelijk salarisbod te doen om op basis daarvan verder te kunnen onderhandelen over de nieuwe onderwijs-cao,

Verzoeken de besturen van de onderwijsbonden om alle noodzakelijke voorbereidingen te treffen voor vervolgacties, mocht onverhoopt een redelijk salarisbod uitblijven.