Politiebericht Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Woensdag 5 april 2000

Dagelijkse persberichten

Noordhorn: snelkraak Bij een doe-het-zelfzaak in Noordhorn is vannacht een snelkraak gepleegd. Onbekenden forceerden de toegangsdeur, waarna in het kantoorgedeelte en de voorzijde van het pand is doorzocht. Hierbij is het meubilair tegen de vlakte gegooid, waardoor enkele computers zijn vernield. Er wordt tot op heden slechts (wissel)geld uit de kassa vermist. De politie heeft de zaak in onderzoek.
Kloosterburen: inbraak kerk
In de hervormde kerk van Kloosterburen is zondagnacht vermoedelijk ingebroken. Via een raam is men binnengekomen waarna alle kasten zijn doorzocht. De oude statenbijbel wordt vermist.

Stadskanaal: man gewond na schermutseling
Een 26-jarige inwoner van Veendam is gisteravond op de kermis in Stadskanaal gewond geraakt na een schermutseling. De man strompelde een plaatselijke horecagelegenheid in met het verhaal dat hij gevochten had en in de rug was gestoken. Hij bloedde flink. De politie kon van de man geen duidelijk verhaal krijgen over wat er was gebeurd. Hij was zwaar onder invloed van alcohol. De man is voor behandeling van zijn verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. De politie stelt een nader onderzoek in.

Snelheidscontroles
Op de Provincialeweg bij Nieuwolda zijn gistermiddag 6 automobilisten bekeurd voor te snel rijden. Ter plaatse was 80 km/u toegestaan. Op de Verlengde Hoofdstraat in Nieuweschans zijn gisteravond 50 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 6 te hard. De hoogst genoteerde reed 76 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. Op de Meint Veningaweg in Hoogezand werden gistermorgen 590 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 8 te hard. De hoogst genoteerde snelheid bedroeg 74 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. Tevens werden gistermorgen op de Woldweg in Kropswolde 374 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 9 te hard. De hoogst genoteerde reed 73 km/u waar maximaal 50 was toegestaan.

Groningen: inbraak Martinihal
Tot nu toe onbekenden hebben gisternacht ingebroken in de Martinihal in Groningen. De daders kwamen binnen door een gat het dak te maken. Uit een brandkast werden enkele honderden guldens weggenomen.
Groningen: door rood
De politie is op zoek naar de bestuurder van een witte Volvo die gisterochtend op de kruising Groningerweg/Beneluxweg in Groningen een aanrijding veroorzaakte. De bestuurder van deze auto reed door het rode verkeerslicht waardoor autos die vanaf de andere zijde door het groene licht reden hard moesten remmen. Een aanrijding tussen twee van deze wagens was het gevolg. De bestuurder van een van de autos, een 37-jarige inwoner van Warffum, klaagde na de aanrijding over nekpijn. De andere wagen, bestuurd door een 21-jarige vrouw uit Bedum, liep voor enkele duizenden guldens aan schade op. De bestuurder van de witte Volvo, vermoedelijk van het type 340, vervolgde zijn weg zonder te stoppen richting de Eemshavenweg/Noordzeeweg. De politie van de basiseenheid Oost, telefoon 050.5995400, heeft de zaak in onderzoek.
Groningen: motorfiets gestolen
Een 41-jarige bewoner van de Zuiderweg in Groningen is zijn motorfiets kwijt. De motor werd voor de woning van de man gestolen. De motor, een rood/zwarte Honda CBR 600, stond met een dubbel slot onder een hoes op de stoep geparkeerd.

Groningen: onder invloed
Een 36-jarige inwoner van Winschoten is afgelopen nacht in Groningen betrapt op rijden onder invloed. De man werd in de Hoekstraat gecontroleerd waar bleek dat hij met een te hoog promillage achter het stuur zat. Op het bureau werd nagenoeg 1 promille alcohol in zijn bloed geconstateerd. De man liep een proces verbaal en een rijverbod op.

Groningen: op heterdaad
Een 37-jarige Groninger is gisteren aangehouden toen hij wilde vluchten na een woninginbraak aan de Baart de la Faillestraat in de Stad. Toen hij in de tuin van de woning werd gearresteerd had hij de buit, waaronder een muntverzameling en een boekje met Eurocheques, bij zich.

Groningen: inbraak warenhuis
De politie zag gisteravond omstreeks kwart over elf na een melding dat een aantal ramen aan de achterkant van een warenhuis aan de Grote Markt waren vernield. Kort daarop hoorden de agenten lawaai op de Rodeweeshuistraat. Dat bleek afkomstig van een man die vanaf de eerste verdieping van het warenhuis was gesprongen. De man, een 41-jarige Stadjer, had een drietal tassen bij zich vol met spullen van het warenhuis. In het gebouw bleek de man diverse vitrines te hebben ingeslagen en daaruit onder meer juwelen en electronica te hebben weggenomen. De inbreker leek door de val gewond te zijn geraakt, maar sprong bij de komst van de ambulance in de benen. Hij werd gearresteerd.

Groningen: computers weg
Een bedrijf in optiek aan de Osloweg in Groningen is afgelopen nacht door inbrekers bezocht. De daders namen een aantal computers mee. De exacte buit is nog niet bekend. De inbrekers waren het pand binnen gekomen door een ruit in te slaan. Afgelopen nacht werd eveneens ingebroken in een bedrijf aan de Bieslookstraat. Ook daar werden computers ontvreemd.

Informatie Bureau Communicatie 050 5995010