Inzet FNV Horecabond voor CAO Verblijfsrecreatie

FNV HORECABOND

INZET FNV HORECABOND VOOR CAO VERBLIJFSRECREATIE

Combineren werk en privé verbeteren en looneis van 4 procent
De FNV Horecabond stelt de RECRON, de werkgeversorganisatie, voor om per 1 juli 2000 een nieuwe CAO Verblijfsrecreatie af te sluiten. In deze nieuwe CAO wil de bond de lonen verhogen met 4 procent en afspraken maken over goede doelen, zoals arbeidsvoorwaarden om het combineren van werk en privé te verbeteren. Gelet op de huidige krapte op de arbeidsmarkt moet de verblijfsrecreatie zorgen dat de bedrijfstak aantrekkelijk blijft voor huidige en nieuwe werknemers. Daarom stelt de FNV Horecabond voor om de werkdruk aan te pakken, een kinderopvangregeling in te voeren en meer aandacht te besteden aan scholing en loopbaanmogelijkheden, speciaal ook voor 40-plussers. Onder de leden bleek veel behoefte om te komen tot een vierdaagse werkweek. Ook daar zet de bond op in. De huidige CAO Verblijfsrecreatie loopt tot 1 juli 2000.

De voorstellen zijn gebaseerd op het Arbeidsvoorwaardenbeleid van FNV Horecabond en de uitkomsten van een enquête onder leden in de verblijfsrecreatie. Ruim 20 procent van de leden vulde de enquête in.
De belangrijkste uitkomsten van de enquête:
Ruim 80 procent van de leden vindt dat hun bedrijf een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging moet hebben. Om werk en privé te combineren vindt men de vierdaagse werkweek van belang (57 procent).
In de verblijfsrecreatie moet een kinderopvangregeling komen vindt 60 procent van de leden.
Een kwart van de leden vindt de werkdruk te hoog, voor bijna de helft is de werkdruk hoog.
Bij de helft van de leden wordt de CAO niet of gedeeltelijk nageleegd. Functie-indeling is het meest genoemd als niet nageleefde CAO-afspraak.

De belangrijkste voorstellen voor de nieuwe CAO, looptijd 1 jaar: . loonsverhoging van 4 procent
. aanpak werkdruk
. combineren werk en privé, met onder meer kinderopvangregeling en vierdaagse werkweek
. verbeteren loopbaanmogelijkheden
. naleving CAO door onafhankelijke klachtencommissie . meerkeuzen in CAO zodat ondernemingsraden en
personeelsvertegenwoordigingen afspraken per bedrijf over een aantal arbeidsvoorwaarden kunnen maken.

De CAO-onderhandelingen gaan 25 april van start. Ben Francooy en Dick Juffermans vormen de onderhandelingsdelegatie van FNV Horecabond.

In de verblijfsrecreatie werken zo'n 15.000 werknemers. De meest bekende bedrijven die vallen onder de CAO Verblijfsrecreatie zijn Center Parcs, Gran Dorado en Landal Green Parcs. Ook kleine bungalowparken vallen onder de CAO Verblijfsrecreatie.

Meer informatie: Ben Francooy, CAO-coördinator FNV Horecabond, tel.
036-5358500 of Monique Verkerk, voorlichter FNV Horecabond, tel.
06-53171969

05 apr 00 15:52