Inbreng PvdA voorstel kosten bestuurlijke voorprocedures

Datum nieuwsfeit: 06-04-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 6 april 2000

INBRENG PVDA-FRACTIE WIJZIGING VAN DE ALGEMENE WET BESTUURSRECHT M.B.T. DE KOSTEN VAN BEZWAAR EN ADMINISTRATIEF BEROEP (KOSTEN BESTUURLIJKE VOORPROCEDURES (27 024)

Woordvoerder: Marja Wagenaar

1. De leden van de PvdA-fractie zijn ingenomen over het feit dat dit wetsontwerp op deze termijn de Kamer heeft bereikt. Een belangrijk uitgangspunt bij de beoordeling van het wetsvoorstel is voor ons de mate waarin het ook het bestuursrecht voor iedereen toegankelijk blijft. Daarbij wijzen zij erop dat de Wet op de rechtsbijstand rechtsbijstandkosten vergoedt en geen proceskosten. Zou de regering ook in deze wet meer specifieke criteria kunnen opnemen waaronder proceskosten al dan niet worden vergoed (duidelijkere normering)?

2. Kunt u aangeven waar dit wetsontwerp afwijkt van het voorontwerp van de Commissie wetgeving algemene regels van bestuursrecht en met welke argumenten voor deze afwijkingen is gekozen?

3. Kunt u de overeenkomsten en verschillen aangeven tussen het bestuursrecht, civiel recht en strafrecht als het om een mogelijke vergoeding van proceskosten gaat?