FNV Bondgenoten: overleg Sociaal Plan AH vastgelopen

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: Overleg Sociaal Plan AH vastgelopen
Overleg sociaal plan AH vastgelopen

Het overleg over een sociaal plan voor 150 werknemers bij Albert Heijn is vastgelopen. Struikelblok is een conflict over de overdracht van pensioenrechten voor de werknemers. AH verkoopt haar vier geld-tel-kantoren aan het bedrijf Geldnet. Het pensioenfonds van Geldnet beschikt echter niet over een vrij vermogen. Hierdoor komen de pensioen- en VUT-rechten van de AH medewerkers in gevaar. Zo'n 50 procent van de 150 werknemers is ouder dan 45 jaar.

Bestuurder Willem Noordman van FNV Bondgenoten: 'Het pensioenfonds van Ahold heeft zoveel reserves dat het af en toe tientallen miljoenen terugstort aan de werkgever. Maar nu de werknemers aan de beurt zijn, is er ineens niets mogelijk. Dat valt me heel erg tegen. Voor de werknemers gaat in ieder geval de premie omhoog, willen ze een vergelijkbaar pensioen opbouwen. Ruimte voor de ombouw van VUT naar prepensioen is er dan niet'. Ook andere afspraken binnen het sociaal plan zijn er niet nu de onderhandelingen zijn vastgelopen.

FNV Bondgenoten gaat haar leden raadplegen en stelt voor om een ultimatum te stellen. Acties worden dan ook niet uitgesloten. De vestigingen van de geld-tel-kantoren van AH staan in Amsterdam, Capelle a/d IJssel, Zwolle en Veldhoven.

Voor meer informatie:
Willem Noordman, bestuurder FNV Bondgenoten: 020-5856175 of