Aantal gehandicapte sporters flink toegenomen

Datum nieuwsfeit: 07-04-2000

NED. BOND VOOR AANGEPAST SPORTEN

Gehandicapten sporten flink meer

Bunnik, 7 april 2000 - Gehandicaptensport zit in de lift. Het aantal gehandicapte mensen dat is gaan sporten is flink toegenomen. De gehandicaptensport organisaties constateren dat steeds meer mensen met een handicap besluiten te gaan sporten. Deze toename is met name te danken aan het feit dat de reguliere sportbonden steeds meer mogelijkheden creëren voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke handicap in hun sportbond en bij hun reguliere sportvereniging.

Reden voor het Nationaal Fonds Sport Gehandicapten (NFSG) om tijdens haar 25-ste nationale actieweek onder het motto 'Hun sport is alles. Help ze een beetje!' hiervoor aandacht te vragen. Erik de Winter, directeur van het NFSG: 'Dit motto is niet alleen een oproep om financiële ondersteuning tijdens de actieweek, maar tevens een oproep om de gehandicapte sporter in de sportvereniging te verwelkomen.'

Toename

De sportbonden voor gehandicapten NEBAS (Nederlandse Bond voor Aangepast Sporten) en NSG (Nederlandse sportbond voor mensen met een verstandelijke handicap) constateren een toename van vraag om ondersteuning bij het integreren van gehandicapte sporters in de reguliere sportbond of validen vereniging.

Steeds meer reguliere sportbonden nemen het initiatief om sporters met een verstandelijke of lichamelijke handicap binnen hun organisatie op te nemen. De KNVB bijvoorbeeld heeft nu al voor 2000 voetballers met een handicap een landelijke competitie opgezet. De KNLTB heeft al meer dan 400 rolstoeltennissers als lid. Ook het ledental van de KNKV is gegroeid met 150 verstandelijke gehandicapte korfballers.

Ook sportprojecten op revalidatiecentra leveren een groot aantal sporters op. Er wordt door de NEBAS gekeken naar en geoefend met sporten die de mensen ondanks de handicap nog wel kunnen beoefenen. Reeds 3500 mensen zijn na hun revalidatieperiode direct aan het sporten geslagen.

Fonds

Maar ook het Nationaal Fonds Sport Gehandicapten merkt de toename in de hoeveelheid sporters. Ook dit jaar is de hoeveelheid aanvragen voor subsidie van het fonds weer toegenomen.

Het Nationaal Fonds Sport Gehandicapten is een hulpfonds voor de extra kosten. Als iemand met een handicap wil gaan sporten kan dit veel extra kosten met zich meebrengen. Bijvoorbeeld de kosten voor een lift om iemand uit een zwembad of op een paard te tillen. Of een speciaal douchezitje bij de sportvereniging. Erik de Winter: 'Sportbeoefening door gehandicapten vraagt sowieso veel meer extra begeleiding van vrijwilligers en coaches.' De contributie aan de club of de sportkleding betaalt iedereen zelf, net als sporters zonder handicap. Het NFSG helpt met de extra kosten.

Om alle aanvragen in de toekomst te kunnen blijven honoreren wordt de opbrengst van de actieweek steeds belangrijker. Reden voor de 40.000 collectanten om in de 25-ste nationale actieweek van 9 tot en met 15 april er extra hard tegenaan te gaan.

Foto (rechtenvrij) beschikbaar via ANP Pers Support Foto en de digitale beeldbank van het ANP

Voor meer informatie:

Ronald van Vliet, 030 - 659 73 00 of 06 - 225 235 13

NEBAS (Nederlandse Bond voor Aangepast Sporten) NSG (Nederlandse sportbond voor mensen met een verstandelijke handicap)
NFSG (Nationaal Fonds Sport Gehandicapten)
3980 CE Bunnik
tel 030 - 659 73 00