Politieberichten Groningen

Vrijdag 7 april 2000

Dagelijkse berichten

Openbare dronkenschap
Wegens openbare dronkenschap heeft de politie vannacht een 40-jarige man uit Groningen aangehouden. De man lag zwaar beschonken in de Naberpassage. Surveillerende politiemensen werden door voorbijgangers op de man geattendeerd. Hij is meegenomen naar het politiebureau en ter ontnuchtering ingesloten. De man krijgt proces-verbaal wegens openbare dronkenschap.

Man aangehouden
In een café aan de Peperstraat in Groningen heeft de politie gisteravond een 21-jarige man uit Groningen aangehouden wegens diefstal. De nam een portemonnee weg van een 21-jarige vrouw uit Amsterdam die naast hem zat. De vrouw had haar portemonnee voor haar op de bar liggen en in een onbewaakt ogenblik stopte de verdachte de portemonnee in een mouw van zijn jas. Getuigen zagen dat en waarschuwden de vrouw. Met behulp van barpersoneel kreeg wist de vrouw haar portemonnee terug te krijgen. Daarbij ontstond een handgemeen tussen de barmedewerkers en de verdachte. De Amsterdamse deed aangifte bij de inmiddels gewaarschuwde politie. Die heeft de verdachte meegenomen naar het politiebureau waar proces-verbaal tegen hem is opgemaakt voor diefstal. Twee barmedewerkers hebben bij de politie aangifte tegen de verdachte gedaan van mishandeling en bedreiging. Hij ontkent dit echter en zegt zelf ook geslagen te zijn door de barmedewerkers. De politie stelt daarnaar een nader onderzoek in. De verdachte is na verhoor heengezonden.

Man steelt bouwmaterialen
Op een bouwterrein aan de Paradijsvogelstraat in Groningen heeft de politie vannacht een 35-jarige man uit Groningen aangehouden wegen diefstal. De man werd door de politie betrapt bij het wegnemen van tweedehands bouwmaterialen die door een bedrijf voor hergebruik uit een door brand beschadigd bedrijfsgebouw worden gehaald. De verdachte was bij de aanhouding in het bezit van een aantal tassen met lood, aluminium en koper. De man is naar het politiebureau gebracht en na verhoor heengezonden. De weggenomen metalen zijn in beslag genomen.
Mishandeling
Wegens mishandeling van een leeftijdsgenoot heeft de politie gisteravond op de Metaallaan in Groningen een 16-jarige jongen uit de Stad aangehouden. De knaap had een 17-jarige kennis op de Magnesiumlaan een klap in het gezicht gegeven omdat die hem enige weken terug had uitgescholden. Het slachtoffer waarschuwde de politie. Na bemiddeling van de politie hebben beide knapen de zaak onderling geregeld. De verdachte is na een gesprek tussen zijn ouders en de politie heengezonden.

Automobilist onder invloed
De politie heeft wegens het rijden ondervloed vannacht een 32-jarige automobilist uit Groningen aangehouden. De man reed in zijn auto over de Rijksweg en bleek na een blaasproef tijdens een routinecontrole te veel te hebben gedronken. Hij werd voor de ademanalyse meegenomen naar het politiebureau, maar weigerde daar verdere medewerking. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden. Zijn rijbewijs is ingevorderd en de politie heeft s mans auto in beslag genomen. Hij kreeg een rijverbod van 24 uur opgelegd. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt voor het weigeren van de ademanalyse.
Drugs
In het Noorderplantsoen heeft de politie gistermiddag een 18-jarige en een 32-jarige man uit Groningen aangehouden. Beiden werden bij een politiecontrole nabij de muziekkoepel aangetroffen terwijl ze in het bezit waren van harddrugs. De 18-jarige man gooide bij het zien van de politie een zakje met 52-gebruikersheoeveelheden cocaïne weg. Ook de 32-jarige man gooide zijn drugs weg. Dat bleken bij onderzoek door de politie 22-bolletjes heroïne te zijn. Beide mannen zijn na verhoor heengezonden. De drugs zijn door de politie in beslag genomen.
Inbreker aangehouden
De politie heeft gistermorgen in een woning aan de Sloep in Groningen een 19-jarige man uit Groningen aangehouden. De man had in de woning ingebroken. Hij vernielde een raam om binnen te komen. Omwonenden zagen dat en waarschuwden de politie. De man had inmiddels een winkelkarretje gevuld met huisraad en wilde dit meenemen. Hij is meegenomen naar het politiebureau en na verhoor heengezonden. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt voor poging tot diefstal door middel van braak.

Zuidhorn: snelheidscontrole
Gisteren heeft de politie op het Hoendiep in Zuidhorn een snelheidscontrole gehouden. In totaal passeerden 674 bestuurders van motorvoertuigen de controlepost; 67 van hen kregen een proces-verbaal voor het te hard rijden.

Ten Boer: oprollen hennepdrogerij
Gisteren heeft de politie in een garage van een woning aan de Huizingas Laan in Ten Boer een hennepdrogerij opgerold. Klachten van stankoverlast leidden ertoe, dat de politie in dat pand een inval deed. Zij trof in de drogerij 2500 gram hennep aan. De hennepproducten, alsmede een koolstoffilter, jerrycans, groeistoffen etcetera zijn in beslag genomen. De bewoner, een 54-jarige man is aangehouden; na verhoor is hij op vrije voeten gesteld.
Loppersum / Usquert: snelheidscontroles
Gisteren heeft de politie in Loppersum en in Usquert op respectievelijk de Wijmersweg en de Provincialeweg N 363 snelheidscontroles gehouden. In totaal controleerde de politie 488 bestuurders van motorvoertuigen. 15 bestuurders reden te hard en kregen een proces-verbaal.

Winneweer: rijden onder invloed
Vannacht heeft de politie op de Rijksweg in Winneweer een 30-jarige automobilist uit Ten Post gecontroleerd op het gebruik van alcoholhoudende drank. Bij onderzoek op het politiebureau bleek, dat de verdachte 0.6 promille alcohol in zijn bloed had; de bestuurder kreeg een proces-verbaal en een rijverbod.

Winschoten: rijden onder invloed
Vannacht heeft de politie op de Udesweg in Winschoten een 19-jarige bromfietser uit die stad gecontroleerd op het gebruik van alcoholhoudende drank. De politie hield de verdachte aan en bracht hem over naar het politiebureau. Bij onderzoek bleek, dat de bromfietser
1.2 promille alcohol in zijn bloed had.

Marum: snelheidsovertreder
Gisteren heeft de politie op de Rijksweg 7 in Marum een 33-jarige automobilist uit Nieuw-Weerdinge geverbaliseerd voor het te hard rijden. De verdachte reed met een snelheid van 210 km / u over deze weg in de richting Drachten toen het videoteam van de politie de automobilist in de gaten kreeg en hem vervolgens op die snelheid klokte.

Winschoten: snelheidscontrole
Gisteren heeft de politie op het Sint Vitusholt 7e Laan in Winschoten ter hoogte van de sportvelden een snelheidscontrole gehouden. Van de 26 gecontroleerde motorvoertuigen reden 15 bestuurders te hard.
Bureau Communicatie 050 - 5995010