Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Tweede jaar Pearle Alfa 156 Challenge

Datum nieuwsfeit: 07-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Tweede jaar Pearle Alfa 156 Challenge


Een jaar geleden presenteerde Fiat Auto Nederland op het Circuit Park Zandvoort de Pearle Alfa 156 Challenge die over een serie van zeven wedstrijden werd verreden. De nieuwe klasse mocht zich vanaf de start verheugen in het enthousiasme van het publiek, vooral omdat de doelstelling,'close racing' probleemloos werd bereikt. Pas in de laatste race van 1999 viel de beslissing en werd VersaTels Marcel van Vliet kampioen. Met als goede tweede natuurlijk de Alphense Gaby Uljee die vier van de zeven races in haar voordeel besliste maar in de overige drie evenementen (door van Vliet gewonnen) te weinig punten bijeen sprokkelde om de titelstrijd in haar voordeel te kunnen beslissen.

Dit jaar is het startveld zo mogelijk nog indrukwekkender dan vorig seizoen, vooral ook in kwalitatief opzicht. Van Vliet verdedigt zijn titel en zal zijn handen vol hebben, niet alleen door de oppositie bij de concurrerende teams, maar ook omdat hij binnen zijn eigen team een tegenstander van niet geringe allure heeft gekregen. Sandra van der Sloot, vorig jaar Nederlands kampioen autoracen, rijdt dit seizoen namelijk voor het VersaTel-Rialtoteam in de Pearle Alfa 156 Challenge. De 24-jarige net als Gaby Uljee uit Alphen aan den Rijn afkomstige Van der Sloot was in 1999 oppermachtig in de Citroën Saxo Cup en won ook de internationale damestitel op het circuit van Monza in Italië. In het dagelijks leven is ze rij-instructrice op de Rensportschool Zandvoort. Ze is een ervaren coureur die al in 1992 begon met racen. Ze reed ook rally, kwam in 1994 en 1995 uit in de strijd om de Fiat Cinquecento Trofeo en werd respectievelijk tweede en derde in het algemeen klassement. Beide keren was ze de beste juniorrijder.

Ze steekt haar bedoelingen voor de Pearle Alfa 156 Challenge niet onder stoelen of banken. "Ik zit in de deze klasse om kampioen te worden". Sandra van der Sloot zegt het zonder veel ophef. "Ik kom om te winnen. Daar zal ik alles aan doen. Natuurlijk, de concurrentie is zwaar. Gaby Uljee won vorig seizoen vier van de zeven races en werd in het eindklassement tweede achter Marcel van Vliet. Ze heeft dus een voorsprong van een heel jaar op mij. Maar Gerard Middeldorp van ons VersaTel-team geeft me alle kans om heel veel te testen. En met Frans Verschuur als verantwoordelijke technische man, geloof ik heilig in mijn kansen".
Het was Sandra van der Sloot die jaren geleden haar plaatsgenoot Gaby Uljee warm maakte voor de autosport.
,,Ze was een vriendin van mij op school. Ik deed de cursus van de Rensportschool Zandvoort samen met haar vader. Ik vertelde haar hoe fantastisch het allemaal was. En toen deed ze de cursus ook. Nu zijn we dus concurrenten in de Pearle Alfa 156 Challenge. Maar ik hoop wel dat we vriendinnen blijven. Het een sluit het ander niet uit. Op het circuit zullen we elkaar geen meter gunnen. Maar 's avonds moeten we met elkaar kunnen uitgaan, net als vroeger".
In de Challenge ontmoet Sandra van der Sloot nog een bekende. "Ja, Frank Kerseboom, ook van het Illy-team. Een van mijn bazen bij de Rensportschool Zandvoort. Een uiterst snelle jongen op de circuits. Ik weet niet of hij het leuk vindt tegen mij te moeten racen. Tenslotte zijn het Illy-team en ons VersaTel-Rialtoteam concurrenten. Maar via een goed gesprek de komende dagen hoop ik dat we alle obstakels uit de weg kunnen ruimen".

Ze rijdt al heel lang. Zegt: "Mijn vader reed rally toen ik een jaar of twaalf was. Mocht ik altijd mee. Heel fantastisch. Altijd lekker laat naar bed. Ik ben toen gaan karten. En vervolgens was ik op de Rensportschool Zandvoort de beste van dat jaar. Amper vijftien jaar oud. Ik ben toen meteen gebleven als instructrice. Op de verhoogde rijvaardigheidstraining. Dan had je toch wel mannen die wat misprijzend keken als ze deze kleine garnaal naast zich zagen zitten. En dan zei Huub Vermeulen ook nog: ja meneer, en ze heeft niet eens een rijbewijs, ze is nog geen achttien. Maar ik moet zeggen, de meeste mannen zagen me na afloop van zo'n instructiedag wel voor vol aan." Sandra van der Sloot vindt autoracen net zo leuk als rallyrijden. "Je kunt", zegt ze, "deze twee takken van de autosport niet met elkaar vergelijken. Ze zijn te verschillend. Wat ik het plezierige van het Fiat Cinquecento rallyrijden vond was dat je zo heel lang achtereen zo intensief bezig bent. Twee dagen achtereen zo hard mogelijk rijden. In een race, als je eenmaal op kop ligt, en een voorsprong hebt op je concurrenten, kun je nog wel eens een fractie relaxen. In een rally weet je niet hoe je ligt, het is gewoon, gassen, gassen en nog eens gassen".
Ze is niet kleinzerig. Brak afgelopen seizoen na mechanische pech een middenhandsbeentje toen ze van woede te hard op het stuur sloeg. Weigerde in het ziekenhuis gips omdat ze een week later haar Nederlandse titel veilig moest stelen. Liet zich intapen en won vervolgens het kampioenschap. Was in die laatste race in een bikkelharde strijd verwikkeld waarbij ze de beide buitenspiegels van haar auto verloor. Sandra van der Sloot: "En achter me lag Jaap van Lagen die tweede is geworden in het kampioenschap. Ik kon op het rechte stuk voor de tribune en pits niet zien of hij me links of rechts wijde passeren omdat die spiegels ontbraken. Maar ik wist toch wat hij deed, omdat ik naar de ruiten van de VIP-boxen keek. Die weerspiegelden gelukkig al zijn snode plannen. Voor mij was de titel heel belangrijk. Ik was de eerste vrouw die bij Citroën algemeen kampioen werd. Ik hoop dat ik dat aan het einde van het komende seizoen ook bij Alfa kan zeggen..... Aan de begeleiding zal het niet liggen. Frans Verschuur verzorgt naturlijk weer de technische kant van de zaak en Gerard Middeldorp weet als geen ander zijn rijders te motiveren. VersaTel Rialto Racing is financieel gesteund door onder meer VersaTel en Zon.

Er werd nog een Challenge-team versterkt. Het Team Automotive Systems,(sponsors onder meer Pearle, Lucent Technologies en HP), dat nu met vijf rijders aan de start verschijnt. Ferry Duivenvoorde die eind vorig seizoen steeds beter in vorm kwam weet zich gesteund door het jonge talenten Boy Zentveldt alsmede door de al vroeger voor Alfa rijdende Roger Ciapponi. En dan is er ook nog de ex-Autovisieredacteur Thomas Bangma. In 1999 reed hij in de Challenge mee op Spa en op Zolder in de Autovisieauto en werd twee keer zeer verdienstelijk achtste. Bangma denkt dat hij na de stevige trainingsstage die zijn team recent in Spanje hield voorin het veld mee kan strijden voor de punten.
Die trainingsstage op het autocircuit van Albacete op de Spaanse hoogvlakte leverde volgens teameigenaar Peter Zentveldt veel positieve informatie op. Zentveldt: "Vorig seizoen liepen we bij de start twee weken achter op VersaTel en Illy, nu zijn we twee weken op die twee vooruit. We hebben in Ferry Duivenvoorde natuurlijk een topman, mijn zoon Boy groeit ook met de dag en Thomas Banga heeft nu eenmaal heel veel ervaring met het uittesten van auto's hetgeen ons team natuurlijk ten goede komt". Thomas Bang ma, sedert 1 april in dienst van Van & Van na jaren als autoredacteur bij Autovisie te hebben gewerkt, beseft dat hij zijn plaats bij Team Automotive Systems heeft veroverd dankzij zijn goede optreden vorig jaar op Spa en op het circuit van Zolder. Bangma: "Ik heb de Autovisie Alfa 156 maar twee keer gereden en beide keren ging het redelijk. Je mag best weten dat ik verbaasd was toen ik de invitatie van Zentveldt voor dit seizoen kreeg. Maar ik voelde me ook vereerd. Het is mijn grote kans, en ik ga voor de titel".
Extra gesteund
Sterk is natuurlijk ook het Illy Racing Team, dat in dezelfde succesvolle samenstelling verschijnt als vorig seizoen en zich financieel extra gesteund weet door Unilease en Libertel Verkoop en Services. Het team wordt begeleid door de ex-Stokvis teammanager Fred Boer wat betekent dat Frank Kerseboom die vorig jaar derde werd in de Challenge zich geheel kan concentreren op zijn rijden. Gaby Uljee zegt veel geleerd te hebben van haar eerste Challengejaar en is vastbesloten dit jaar niet alleen weer veel races te winnen maar ook de titel te claimen. Ze kijkt uit naar de confrontatie met haar vriendin Sandra van der Sloot hetgeen voor haar een extra uitdaging betekent. Een fout zal ze niet meer maken, een Spa flesje in het heetst van de strijd onder haar gaspedaal te laten rollen. Een stevig gemonteerde Mickey Mouse-bidon zal nu haar dorst lessen. Gaby Uljee: "Ik heb vorig jaar heel veel geleerd. Dat zal me in 2000 goed van pas komen. Het was natuurlijk heel jammer dat ik geen kampioen ben geworden, terwijl ik de meeste races had gewonnen. Maar terugkijken heeft geen zin. Ik ga vol goede moed het nieuwe race-jaar in. Met net zoveel enthousiasme als in mijn eerste jaar". De DJ Ronald Molendijk is ook bij het Illy-team gebleven. Hij kwam in 1999 na een aarzelend begin goed op dreef en rekent er op in 2000 enige malen op het erepodium te komen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie