Recordwinst voor Wijsmuller Groep over 1999

Datum nieuwsfeit: 07-04-2000

IJmuiden, 7 april 2000

Recordwinst voor Wijsmuller Groep over 1999

De Wijsmuller Groep wereldwijd actief in haven- en terminalsleepdiensten en offshore services, berging en maritieme dienstverlening heeft in 1999 een absolute recordwinst geboekt van ƒ 16,7 miljoen gulden (+ 10,6%). De eerdere resultaten (1998: ƒ 15,1 miljoen en 1997: ƒ 13,9 miljoen gulden) werden hiermede ruimschoots overtroffen ondanks het feit dat de overgang naar International Accounting Standards (IAS) de winst over 1999 met ƒ 0,4 miljoen negatief beinvloedt. De winststijging zonder IAS-effecten zou 13,2% belopen hebben.

De geconsolideerde groepsomzet, inclusief de proportioneel geconsolideerde joint ventures, bedroeg in 1999 ƒ 138,2 miljoen gulden en vertoonde een stijging van 12,2%.

(Groepsomzet 1998: ƒ 123.1 miljoen gulden, 1997: ƒ 126,5 miljoen gulden).

Alle divisies hebben bijgedragen aan het bovengenoemde resultaat.

Kerngetallen (in guldens)
(x 1.000.000)

· Bedrijfsresultaat (inclusief proportioneel 1999 1998 geconsolideerde deelnemingen)

- Haven- en terminalsleepdiensten 14,2 10,8
- Berging- en zeesleepvaart 8,6 13,0 .
- Maritieme dienstverlening 2,8 1,7
- Regiokantoren 1,1 1,3

- Overig -/- 3,7 -/- 5,6

_____ _____

23,0 21,2

· Rente -/- 4,3 -/- 3,8

· Buitengewone baten en lasten 0,0 -/- 0,9
· Belasting -/- 0,2 -/- 0,4
· Aandeel derden -/- 1,8 -/- 1,0
_____ _____
Netto resultaat 16,7 15,1

Divisies
De divisie Haven- en Terminalsleepdiensten had met een stijging van 30 % in 1999 het grootste aandeel in het positieve bedrijfsresultaat van Wijsmuller Groep. Deze stijging werd gerealiseerd ondanks het feit dat de activiteiten in de Amsterdamse haven als gevolg van incidentele factoren een klein verlies opleverden.
In 1999 sloot Wijsmuller International Towage wederom een nieuw LNG terminal contract af . Het betreft een 20-jarig contract voor het verlenen van terminalsleepdiensten op de nieuwe LNG terminal van Enron in de staat Maharashtra in India. Voor dit contract is Wijsmuller een joint venture aangegaan met locale partners. De naam van de joint venture is OceanWijs Maritime Services Ltd. Wijsmuller heeft hierin een belang van 50%.

Het jaar 1999 verliep voor de divisie berging- en zeesleepvaart bevredigend. In totaal werden 10 bergingsoperaties succesvol afgerond door deze divisie. De joint venture SmitWijs Towage, actief in de internationale zeesleepvaart, behaalde opnieuw een goed resultaat.

De divisie Maritieme Diensten omvat meerdere dochterondernemingen. Deze zijn actief op het gebied van engineering/scheepsontwerp, shipdelivery (uitbrengen van schepen onder eigen kracht), uitzendactiviteiten en scheepsmakelaardij. Deze divisie ondersteunt vooral ook de activiteiten van de andere twee divisies en behaalde een zeer goed resultaat.

Verwachting jaar 2000

De verwachtingen voor Wijsmuller Groep voor het jaar 2000 zijn zeer positief. Naast de bijdrage in het groepsresultaat van het per 1 maart jl. overgenomen Engelse havensleepbedrijf Cory Towage heeft de groep tevens een nieuw contract gewonnen in Australie. Deze nieuwe activiteit gaat in oktober van start. President Directeur Victor R. Muller verwacht derhalve over het huidige boekjaar een winststijging van 25%.

Voor verdere informatie:

Wijsmuller Holding B.V.