Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Overheid en alcoholbranche eens over aanscherpen reclamecode

Datum nieuwsfeit: 07-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van VWS

Overheid en alcoholbranche eens over aanscherping reclamecode

Vrijdag 7 april 2000, nummer 35

Minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de alcoholbranche hebben een akkoord gesloten over een verdere reclamebeperking. Het akkoord houdt in dat de bestaande code voor alcoholhoudende dranken, waarin de branche zichzelf reclamebeperkingen oplegt, is aangescherpt. De nieuwe code zal 1 juni a.s. van kracht worden, lopende contracten zullen zo spoedig mogelijk worden afgebouwd.

Alcoholreclame zal niet gericht zijn op minderjarigen. Indien meer dan 25% van de kijkers, luisteraars, lezers of bezoekers minderjarig is, zal er geen reclame gevoerd worden of sponsoring plaatsvinden. Deze afspraak is van toepassing op alle media, zoals televisieprogrammas, radio, evenementen, tijdschriften en bioscopen. Er zal helemaal geen alcoholreclame meer te zien of te horen zijn op muziekzenders voor jongeren (MTV, TMF, radio 538).

Alcohol en verkeer gaan niet samen. In de nieuwe code is daarom onder andere de bepaling opgenomen dat er voortaan geen alcoholreclame op zuilen, borden e.d. zal worden gemaakt langs de snelweg of buiten de bebouwde kom. Ook zal deze vorm van reclame niet worden gemaakt in het zicht van scholen en ontwenningsklinieken.

De alcoholbranche zal actief toezicht blijven houden op de naleving van de gemaakte afspraken onder andere door instelling van een 0900-nummer. De maximaal op te leggen boete is verdubbeld naar 100.000 gulden.

Minister Borst heeft ook met de horeca afspraken gemaakt over beperkingen aan zogenoemde happy hours. Zo zullen er geen happy hours meer plaatshebben kort voor sluitingstijd, en zullen de happy hours niet alleen betrekking hebben op alcoholische consumpties. Ook zal geen alcoholhoudende drank worden aangeboden voor minder dan de helft van de normale prijs.

Overheid en alcoholbranche gaan intensiever samenwerken op het gebied van voorlichting, onderzoek en preventie van alcoholmisbruik. Ook zullen zij gezamenlijk de nieuwe Drank- en Horecawet gaan communiceren, met als doel grotere bekendheid en optimale naleving.

Meer informatie over dit onderwerp vindt u in: Volksgezondheid - Alcohol, tabak, drugs en gokken

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie