Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Expositie 'Venster op het Oosten' in Scheepvaartmuseum

Datum nieuwsfeit: 08-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Nederlands Scheepvaartmuseum

Venster op het Oosten

Een Nederlands gezant ziet Japan in verandering, 1850 1870

8 april 29 oktober 2000

Van 8 april t/m 29 oktober 2000 staat in het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam de expositie Venster op het Oosten. Een Nederlands gezant ziet Japan in verandering, 1850 1870. Centraal in de expositie staan een dagboek van de Nederlandse diplomaat/koopman Dirk de Graeff van Polsbroek en de bijbehorende fotoalbums met beelden van Japan in de roerige periode 1850-1870. De relatie tussen Nederland en Japan dateert van 1600 toen het schip De Liefde na lange omzwervingen op de Japanse kust strandde. Vanaf het piepkleine eilandje Deshima (1641-1854) mochten de Nederlanders gedurende twee eeuwen als enige Westerlingen handelscontacten met Japan onderhouden. Rond 1850 werd het geïsoleerde Japan door de westelijke handelsnaties als Amerika en Europa gedwongen zijn grenzen open te stellen.

Na vier jaar in Batavia te hebben doorgebracht, kwam de 23-jarige Dirk de Graeff van Polsbroek in 1857 aan op Deshima. Tijdens zijn 12-jarige verblijf onderhield hij uitstekende relaties met hoge Japanse bestuursambtenaren, bovendien maakte hij de verplichte lange hofreis door Japan naar Tokyo. Hij genoot van deze zeldzame kans om veel van het land te zien. Zijn Japanse periode heeft De Graeff uitvoerig beschreven in een dagboek. Naast een kleurrijke beschrijving van het landschap, de steden en de dorpen schetst hij scherp analyserend een duidelijk beeld van zijn Japanse omgeving.

Naast het dagboek liet De Graeff drie albums na met prachtige fotos van zijn verblijf in Japan, met name van de professionele fotograaf Felix Beato. Opmerkelijk zijn naast de serene landschappen en de nu wat stijf aandoende portretten de beelden van door een samoerai-zwaard gekliefde buitenlanders en hun later onthoofde moordenaars. In tegenstelling tot veel andere Europeanen had De Graeff een liberale visie op de drastische ontwikkelingen in Japan. Menigmaal klinkt in zijn dagboek kritiek door op de brute, ongenuanceerde wijze waarop het Westen zijn normen en waarden oplegde aan Japan.

De expositie vindt plaats in het kader van de manifestatie 400 jaar Nederland-Japan.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie