Politiebericht Groningen

Datum nieuwsfeit: 08-04-2000

Politiebericht Groningen: Groningen 8-04-2000
Persberichten politie Groningen (Stad) Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Zaterdag 8 april 2000

Auto in brand
Door nog onbekende oorzaak ontstond vannacht brand in een aan de Papiermolenlaan in Groningen geparkeerde auto. De brandweer rukte uit maar kon niet voorkomen dat de wagen geheel verloren ging. Het uitgebrande wrak is weggesleept.

Vechtpartij
Na een vechtpartij op het Gedempte Zuiderdiep in Groningen heeft de politie vannacht twee 23-jarige mannen uit Groningen aangehouden wegens openlijke geweldpleging. De mannen vielen een groep van vijf mensen in de leeftijd van 17 tot 22 jaar lastig terwijl deze groep een eetgelegenheid aan het Zuiderdiep bezocht. Zonder enige aanleiding begonnen de verdachten op de groep te schelden. Toen er van daaruit enige reactie kwam begonnen de twee te vechten. Diverse mensen uit de belaagde groep liepen lichte verwondingen op. Nadat de melding van de vechtpartij bij de politie was binnen gekomen kon de politie aanvankelijk één van de mannen aanhouden. Die werd meegenomen naar het politiebureau. De andere verdachte kwam korte tijd later naar zijn vriend informeren, maar werd herkend door één van de slachtoffers, die voor het doen van aangifte ook in het politiebureau was. Daarop is ook hij aangehouden. Beide verdachten zijn ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Man dreigt met vuurwapen
In een horecagelegenheid aan de Grote Markt in Groningen heeft de politie vannacht een 20-jarige man uit Groningen aangehouden. De man gedroeg zich in het café meerdere keren vervelend ten opzichte van andere bezoekers. De man werd daarop door de bedrijfsleiding uit het etablissement verwijderd en kreeg een verbod opgelegd om de zaak de komende tijd nog weer te bezoeken. Tijdens de administratieve afhandeling daarvan trok de man plotseling een vuurwapen uit zijn zak en bedreigde daarmee de cafémedewerkers. Die wisten de man te overmeesteren en aan de politie over te dragen. Hij bleek in het bezit te zijn van een verboden gasalarmpistool. De man is naar het politiebureau gebracht en ingesloten. Het wapen is in beslag genomen.
Man gewond bij schietpartij
Een 20-jarige man uit Zeewolde is vannacht gewond geraakt bij een schietpartij op de Nieuwstad in Groningen. De politie kreeg een melding over een mogelijk schietincident op de Nieuwstad maar agenten troffen geen mensen aan die bij een schietincident betrokken waren geweest. Wel meldden getuigen dat er ruzie was geweest tussen een aantal mannen die kwaad achter elkaar hadden aangerend. Korte tijd later meldde het 20-jarige slachtoffer zich aan het politiebureau. Hij bleek een schotwond in de rechterzij te hebben. De man is onmiddellijk overgebracht naar een ziekenhuis en daar opgenomen. Hij verkeert niet in levensgevaar. De politie heeft vervolgens het gedeelte Nieuwstad tussen de Folkingestraat en de Haddingestraat gedurende een uur afgesloten en een onderzoek ingesteld. Daarbij werden geen bruikbare sporen aangetroffen. Inmiddels zijn meerdere getuigen gehoord. Het onderzoek heeft uitgewezen dat het slachtoffer tijdens een ruzie met drie andere mannen is beschoten waarna de daders te voet zijn gevlucht. De politie stelt een nader onderzoek in.
Aanhouding wegens bedreiging
De politie heeft vannacht in een horecagelegenheid aan de Grote Markt in Groningen een 25-jarige man uit Groningen aangehouden wegens bedreiging. De man, die als bezoeker het café binnen kwam, wenste zich niet aan de kledingvoorschriften van het bedrijf te houden. Toen hem daarop werd verzocht de zaak te verlaten werd de man kwaad en bedreigde een 26-jarige beveiligingsmedewerker en greep hem bij de keel. De verdachte is door de politie meegenomen en ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Man vernielt deur
In de Vinkenstraat in Groningen heeft de politie gisteravond een 23-jarige man uit de Stad aangehouden wegens vernieling. De man vernielde na een ruzie de deur van de woning van zijn 46-jarige ex-vriendin. Bij de komst van de politie was de man aanvankelijk verdwenen maar kwam juist toen de agenten hun weg wilden vervolgen weer de straat in. Daarop is hij aangehouden. De man is ingesloten.
Brand in schuurtje
Een motoragent van de politie ontdekte gisteravond een brand in een schuurtje achter woningen aan de Verlengde Visserstraat in Groningen. De agent zag tijdens de surveillance rook opstijgen achter een woning en toen hij poolshoogte ging nemen trof hij een brand aan in een schuurtje. Een hoeveelheid papier bleek in brand te staan en korte tijd later brandde de gehele schuur. De brandweer bluste de brand en had het vuur snel onder controle. De brand bleef beperkt tot de schuur. Tijdens de brand is de Verlengde Visserstraat tussen de Visserbrug en de Westersingel een uur voor het verkeer afgesloten geweest. De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

Vrouw gewond na val met fiets
Doordat het voorwiel van haar fiets plotseling uit de voorvork brak kwam een 23-jarige vrouw uit Groningen gisteravond te vallen op het Akerkhof in Groningen. Ze liep aangezichtsletsel op en moest voor behandeling naar een ziekenhuis worden gebracht.
Vlam in de pan
Vlam in de pan was er de oorzaak van dat gistermiddag brand ontstond in de keuken van een woning aan de Grote Beerstraat in Groningen. De 79-jarige bewoonster, die stond te koken, liep geen letsel op. De brandweer bluste de brand. De keuken brandde volledig uit.
Fietssurveillances
Tijdens fietspatrouilles in de Groninger binnenstad heeft de politie gisteravond 28 mensen bekeurd. Vier automobilisten en elf fietsers kregen boetes voor het negeren van diverse inrijverboden. Drie andere fietsers kregen boetes voor het fietsen over het trottoir. Acht automobilisten werd bekeurd voor een parkeerovertreding terwijl weer andere automobilist een proces-verbaal opliep omdat hij geen onbelemmerde doorgang verleende aan voetgangers op een voetgangersoversteekplaats. In de Hoek straat arresteerde de fietsende politiemensen een 26-jarige man uit Groningen. Hij verkocht soft- en harddrugs Bij zijn aanhouding zag de man kans om de harddrugs in te slikken. Verder bleek bij in het bezit te zijn van ruim 40 gram softdrugs. De man verzette zich bij de aanhouding en moest geboeid naar het bureau worden gebracht. Hij is na verhoor heengezonden. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt voor het handelen in drugs. De softdrugs zijn in beslag genomen.

Controle afvaltransporten
De politie heeft donderdag en vrijdag in samenwerking met de Rijksverkeersinspectie, de Koninklijke Marechaussee, de Douane, de provincie Groningen en Regiopolitie Drenthe controles uitgevoerd op afvaltransporten. Er werden diverse mobiele controles gehouden op de rijkswegen A7 Oost en West, de A28, de N33 en de N34. In totaal werden 137 vrachtwagens aan een controle onderworden. Vijftien daarvan vervoerden afvalstoffen. Tijdens de controle zijn 19 processen-verbaal opgemaakt. Acht daarvan hadden te maken met overschrijding van rij- en rusttijden. Acht chauffeurs moesten hun wagens tijdelijk stil zetten omdat zij niet voldoende rust hadden genomen. Twee chauffeurs kregen een boete omdat zijn geen werkgeversverklaring konden tonen. Twee chauffeurs van koelwagens werden bekeurd omdat zij niet de benodigde documenten behorende bij de koelinstallaties konden overleggen. Twee andere vrachtwagenchauffeurs bleken niet in het bezit van een eurovignet terwijl weer twee anderen niet in het bezit waren van het verplichte chauffeursdiploma. Een Belgische transportondernemer kreeg een boete van 500 gulden omdat hij zonder de vereiste papieren loodslib vervoerde en er werd tevens proces-verbaal opgemaakt tegen een chauffeur voor een ondeugdelijke snelheidsbegrenzer. Eén transporteur kreeg een boete voor het zonder de juiste documenten vervoeren van mest. Een drietal chauffeurs kreeg een waarschuwing voor het niet op de juiste manier vervoeren van gevaarlijke stoffen.
Bestuurders onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie vannacht op de Gorechtkade in Groningen een 28-jarige man uit Groningen aangehouden. De man negeerde op de Rademarkt een stopteken van een politieauto. Hij ging er met hoge snelheid vandoor. Na een achtervolging waarbij de man nogmaals stoptekens van de politie negeerde zette hij zijn auto aan de kant op de Gorechtkade. Daar werd hij aangehouden. Hij bleek te veel drank op te hebben. Bij de ademanalyse werd 1.7 promille gemeten. Het rijbewijs van de man is ingevorderd en hij is na verhoor en het opmaken van proces-verbaal voor rijden onder invloed en het negeren van een stopteken heengezonden. Er is hem een dagvaarding uitgereikt. Zijn auto is door de politie vastgehouden. Op de Rijksweg hield de politie gisteravond een 46-jarige man uit Groningen aan. Ook hij had te veel gedronken. De man weigerde aanvankelijk mee te gaan en moest met behulp van een tweede patrouille worden overgebracht naar het politiebureau. Daar werd bij de ademanalyse 1.2 promille alcohol gemeten. De man is na verhoor met een rijverbod van zes uur en een dagvaarding heengezonden.

Bureau Communicatie: 0 50 - 5 995 010