Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 09-04-2000

Politiebericht Friesland: Regio 9-04-2000
Politieberichten van zaterdag 8 april (07.00 uur) t/m zondag 9 april (13.00 uur)

Sneek: woninginbraak
In een woning aan de 1e Oosterkade te Sneek is zaterdagmorgen om 3.00 uur ingebroken. De 49-jarige bewoner hoorde omstreeks genoemd tijdstip een klap, maar zag niets verdachts in de woning. `s Ochtends constateert hij dat uit een kastje een geldbedrag is ontvreemd.
Joure: winkeldiefstal
Een 36-jarige man uit Joure is zaterdag om 13.45 uur aangehouden in verband met een diefstal uit een winkel aan de Midstraat te Joure. Twee surveillerende agenten werden op genoemd tijdstip geattendeerd dat een op winkeldiefstal betrapte man in een steegje was gevlucht. De man werd even later in de buurt van de winkel aangehouden, hij blek twee zwembroeken te hebben ontvreemd.

Gorredijk: diefstal uit kantoorpand
Uit een kantoorpand aan de Badweg te Gorredijk is vrijdag omstreeks 14.00 uur een geldkist met een geldbedrag ontvreemd. Tijdens de afwezigheid van een administratief medewerker, een 56-jarige inwoner van Gorredijk, werd de geldkist uit een afgesloten bureaulade weggenomen. De medewerker trof in de keuken van het bedrijf een onbekende man aan, die een beker water wilde drinken. De man verliet vervolgens het pand. Daarna ontdekte de medewerker dat de geldkist verdwenen was. Volgens een getuige zouden er omstreeks dat tijdstip twee mannen in de showroom van het bedrijf zijn geweest, die even later vertrokken in een witte Volswagen bestelbus.
Hemrik: bosbrand
In een bos onder Hemrik heeft zaterdag omstreeks 16.00 uur een bosbrand gewoed. De brand werd bestreden door de brandweer van Opsterland, die het vur met twee lage druk stralen heeft kunnen blussen. Er werd ongeveer een hectare bos vernield. De brand werd gemeld door jongens van 15 jaar uit Jubbega.

Wolvega: aanrijding onder invloed
Een 23-jarige bestuurder uit Wolvega heeft zaterdag om 18.15 uur een aanrijding gehad met een langs de weg geparkeerde auto. De man reed op de Griondweg te Wolvega, toen vanuit de westelijke richting vanuit de Pelstraat een bestelbus in noordelijke richting de Grindweg op wilde rijden. Deze bestelbus stond met de voorzijde in de richting van de auto van de man uit Wolvega. Deze schrok , stuurde naar rechts en botste daar op een geparkeerde auto. Omdat vermoed werd dat de man gedronken had moest hij op het bureau blazen. Gezien de uitslag, 535 ug/l kreeg hij een proces verbaal en een rijontzegging voor 5 uren.
Heerenveen: illegale zender uit de lucht
Zaterdag om 15.00 uur is in samenwerking met de Rijksdienst voor Radiocommunicatie een illegale radiozender uit de lucht gehaald. In een pand aan de Schippershof te Heerenveen werd zendapparatuur in beslag genomen. Tegen de eigenaar werd proces verbaal opgemaakt.
Grou: verzet tegen aanhouding
In een horecagelegenheid in Grou is de politie zondagmorgen slaags geraakt met vier mannen. Vier agenten probeerden daar een man aan te houden. Deze had omstreeks 4.00 uur een vrouw in een woning aan de Douwemastrjitte aangevallen. De verdachte had daar samen met een andere man aangebeld en de 50-jarige vrouw om onduidelijke reden in een wurggreep genomen. Met behulp van de andere aanwezigen in het huis had men de mannen weer naar buiten weten te werken. Daarna hadden de twee nog een ruit van de voordeur en de tuinverlichting vernield. De politie heeft daarna in diverse horecagelegenheden in Jirnsum en Grou gezocht, tot men een melding via de horeca-gsm kreeg dat een van de verdachten daar verbleef. Toen vier agenten de man probeerden aan te houden ontstond een vechtpartij met vier aanwezigen, die zich ook buiten de zaak voortzette. Uiteindelijk lukte het om de verdachte, een 30-jarige inwoner van Jirnsum, geboeid naar het bureau af te voeren. Eén van de agenten moest zich bij de EHBO van MCL Zuid in het gezicht laten hechten.

Drachten: poging mishandeling
Op de Kaden te Drachten is zondagmorgen om 2.15 uur een 27-jarige man uit dezelfde plaats mishandeld. Het slachtoffer had van een 18-jarige inwoner van Drachten een karatetrap tegen de achterkant van zijn hoofd gekregen. Hij werd in de EHBO van het ziekenhuis behandeld voor een gezwollen neus en een gescheurde lip. De verdachte werd diezelfde avond nog aangehouden. De aanleiding voor de mishandeling is onduidelijk.

Berlikum: vechtpartij

In een horecagelegenheid aan het Hemmemaplein te Berlikum is zondagmorgen omstreeks 3.30 uur een vechtpartij geweest. De politie kreeg een melding dat er een vechtpartij tussen ca. 20 personen zou zijn. Toen men ter plaatse kwam waren de betrokkenen al door het personeel op straat gezet en was de rust weer enigszins teruggekeerd. De aanleiding voor de vechtpartij is onduidelijk. Een 23-jarige Leeuwarder werd aangehouden omdat hij een 28-jarige man uit Berlikum had bedreigd en mishandeld.

Harlingen: rijden onder invloed
Zondagmorgen om 5.45 uur hielden surveillerende agenten een auto staande die slingerend over de Zuidwalweg te Harlingen reed. De bestuurder, een 26-jarige man uit Tzummarum blies op het bureau 715 ug/l. Hij kreeg een proces verbaal en een rijontzegging voor 8 uur. Bovendien werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Burgum: aanrijding onder invloed
Zondagmorgen om 5.10 uur kreeg de politie een melding dat een bestelbus op de Kloosterlaan te Burgum een lantaarnpaal omver had gereden. Omdat de politie vermoedde dat de bestuurder, een 35-jarige man uit Burgum, had gedronken moest hij op het bureau blazen. De uitslag daarvan bedroeg 475 ug/l, hetgeen hem een proces verbaal en een rijverbod van 4 uur opleverde.

Buren: motorrijder gewond op strand
Een 27-jarige motorrijder uit Hilversum is zaterdagmiddag omstreeks 16.20 uur gewond geraakt bij een ritje over het Noordzeestrand te Buren. De man reed met een groep motorrijders over het strand toen hij de macht over het stuur verloor en ten val kwam. Hij werd per ambulance naar het MCL Zuid overgebracht, waar licht letsel werd geconstateerd.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272