Eerste Maarten van Traa debat met Joschka Fischer

Datum nieuwsfeit: 10-04-2000
Partij van de Arbeid

EERSTE MAARTEN VAN TRAA DEBAT MET JOSCHKA FISCHER

Op maandag 10 april 2000 vindt in De Balie in Amsterdam het eerste Maarten van Traa Debat plaats.

Een aantal organisaties, waaronder NCDO, EVS, FNV, Hivos, HOM, Vluchtelingenwerk en de PvdA, heeft het initiatief genomen een terugkerend debat te organiseren rond een thema dat de in 1997 overleden Maarten van Traa na aan het hart lag: de spanning tussen de politicus en de activist in de internationale politiek. Telkens zal een actieve politicus mede naar aanleiding van actuele ontwikkelingen het debat openen.

Als eerste spreker in het Maarten van Traa Debat zal Joschka Fischer, de minister van Buitenlandse Zaken van de Bondsrepubliek Duitsland, op 10 april a.s. zijn visie geven op de dilemma's van internationale verantwoordelijkheid, het voorkomen van mensenrechtenschendingen en de soevereiniteit van de staat, mede in het licht van het militair ingrijpen in Kosovo.

Coreferent is Cees Flinterman, hoogleraar Internationaal Recht aan de Universiteit Utrecht. Het debat zal worden voorgezeten door Jan Tromp, adjunct-hoofdredacteur van De Volkskrant.

De voertaal is Engels. Aanvangstijd van het debat is 19.30 uur.

In verband met de beperkte zaalruimte en de technische faciliteiten wordt u vriendelijk verzocht uw eventuele komst aan te melden bij Fridy van Hapert (070-318 2694 of (fvanhapert@tk.parlement.nl)).

De Balie, Kleine Gartmanplantsoen 10 te Amsterdam, is met het openbaar vervoer te bereiken met tram 1, 2, 5, 6, 7 en 10, halte Leidseplein.

Ik hoop u op 10 april in De Balie te mogen begroeten,

Andrée van Es