Energis opent nieuw data center in Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 10-04-2000

Energis opent nieuw data center in Amsterdam

LONDON (UK), 10 april 2000: Energis plc., de Engelse marktleider op het gebied van communicatie- en internetdiensten, kondigde vandaag aan dat het een datacenter heeft geopend in Amsterdam. Dit datacenter maakt onderdeel uit van de strategie van verdere uitbreiding in web hosting en internet oplossingen voor zakelijke klanten in Europa.

Het nieuwe datacenter versterkt de aanwezigheid van Energis N.V. op de Nederlandse internet markt. Energis N.V., voorheen EnerTel, verzorgt de internet verbindingen en diensten voor 60 Nederlandse Internet Service Providers. Daarnaast heeft het eind vorig jaar van de overheid de opdracht gekregen tot het bouwen van het Kennisnet, een lange-termijn contract om internet toegang te verzorgen voor meer dan 11.000 scholen en universiteiten door het hele land.

De nieuwe hosting facility is het vierde Internet Data Center van Energis; er zijn al twee locaties in Groot Brittannië en de afgelopen week werd ook een data center in Frankfurt geopend. Daaruit blijkt dat het bedrijf serieus werk maakt van het aanbieden van web hosting, e-commerce en internet diensten aan zakelijke klanten.

Energis zou, via de Britse internet dochter Planet Online, wel eens de grootste web farm in Europa kunnen runnen, door onderdak te bieden aan web sites voor meer dan 4.000 zakelijke klanten op meer dan 700 servers. Met dit succesvolle model gaat Energis nu het vasteland van Europa op.

Energis is van plan een sterke positie op te bouwen op de Nederlandse markt. Die positie is service-georiënteerd met de nadruk op data en internet. Het Nederlandse netwerk is inmiddels aangesloten op de Pan European Backbone van Energis Carrier Services. Bovendien sluiten de Nederlandse activiteiten naadloos aan bij die van Energis in Duitsland en Groot Brittannië. Die vestigingen hebben bovendien ook al uitgebreide faciliteiten voor netwerken en diensten, waardoor Energis een ideale partner is voor internationale klanten.

Energis plc is een telecommunicatie- en internet bedrijf dat zich uitsluitend richt op de zakelijke markt. Energis plc is in 1993 opgericht. Het biedt in de UK een volledig portfolio van spraak, data en internet diensten aan bedrijven als de BBC, Renault en Whitbread. Het netwerk van Energis is in eerste instantie aangelegd langs de hoogspanningsmasten van het elektriciteitsbedrijf National Grid. In Engeland en Wales heeft het bedrijf meer dan 6,800 kilometer glasvezel en een overeenkomst om capaciteit te delen met Thus, en in Noord Ierland is er een joint venture met Viridian.

In september 1999 nam Energis Unisource Carrier Services over (nu Energis Carrier Services geheten), een carriers carrier met vestigingen overal in Europa. In november 1999 verwierf Energis een aandeel van 5,6% in Geo Interactive Media ("GEO"), een vooraanstaand bedrijf op het gebied van internet technologie. Dankzij deze investering beschikt Energis voor vier jaar over de exclusieve Europese rechten op de gepatenteerde audio and video streaming technologie van GEO. In januari 2000 betaalde Energis £352 miljoen voor EnerTel, de Nederlandse telecom aanbieder die beschouwd kan worden als een Energis in het klein. In februari 2000 verwierf Energis voor £7,5 miljoen een aandeel van 30% in Broker-to-Broker Networks Inc. ("B2B"), dat zich bezighoudt met financiële e-commerce, online broking software en support. De investering zal in gedeelten gedaan worden in de loop van 2000. In maart 2000 nam Energis carrier24 over. Dit in München gevestigde bedrijf zal het derde alternatieve netwerk in Duitsland exploiteren, berekend naar het aantal kilometers en het aantal aangesloten steden. Het heeft vergunningen in Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland.

De web site van Energis vindt u op www.energis.com.

Planet Online is het gelauwerde Internet bedrijf voor de Britse zakelijke markt, dat deel uitmaakt van Energis. Planet heeft het grootste Web server hosting data center in Europa en verzorgt de hosting infrastructuur voor Freeserve, dat nu meer dan een miljoen gebruikers bedient. Onder de klanten van Planet bevindt zich een aantal van de grootste ondernemingen in Europa, waaronder Colt Mitsubishi, Xerox, Yamaha Music, Pirelli Tyres, Samsung, Rover Group, Nestlé, Microsoft en Virgin Clothing.

De web site van Planet vindt u op www.theplanet.net.