Miljoenenverlies bij sieradenexport dreigt

Datum nieuwsfeit: 10-04-2000

VERENIGING EDELMETAALINDUSTRIE

Miljoenenverlies bij sieradenexport dreigt.

Miljoenenverlies bij sieradenexport dreigt

Dinsdag 10 april beslist de Tweede Kamer over een nieuwe Waarborgwet. Deze wet zorgt ervoor dat alle artikelen die onder de naam platina, goud of zilver in de handel worden gebracht ook daadwerkelijk de aangegeven hoeveelheid van deze edelmetalen bevatten. Staatssecretaris Ybema van Economische Zaken weigert vooralsnog om een oude bepaling te schrappen waarin kleine meetafwijkingen worden getolereerd. Hierdoor dreigt een miljoenenverlies voor de Nederlandse exporteurs van edelmetalen.

Alle goud, zilver en platina producten die op de Nederlandse markt komen dienen vooraf gekeurd te zijn door de onafhankelijke waarborginstelling WaarborgHolland. Op die manier weet de consument zeker dat hij of zij de hoeveelheid edelmetaal krijgt die is aangegeven op het produkt middels een stempel. Een aantal landen in Europa kent een vergelijkbaar systeem met verplichte keuring vooraf, waaronder Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Portugal. Vooruitlopend op mogelijke Europese harmonisatie heeft Nederland de keurtekens van deze 'Waarborglanden' alvast erkend. Zo kunnen door de Franse waarborginstelling gekeurde producten rechtstreeks op de Nederlandse markt worden gebracht, zonder dat zij nogmaals door WaarborgHolland hoeven te worden gekeurd. Andersom is dit echter niet in alle waarborglanden het geval. Met name het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Portugal weigeren de Nederlandse keurtekens als gelijkwaardig te beschouwen en eisen herkeuring in het eigen land. Dit komt omdat Nederland in de wet een afwijking toelaat van 3 duizendste bij goud en 5 duizendste bij zilver. Voor de Nederlandse exporteurs betekent de verplichte herkeuring tijdverlies, extra administratieve rompslomp en logistieke problemen, ook al omdat buitenlandse waarborginstellingen niet zo snel werken als die in Nederland. Het aanbrengen van het in Groot-Brittannië en Ierland wel erkende internationale CCM keurteken biedt geen reële oplossing, omdat dit de exporteurs zou dwingen tot dubbele voorraden.

De Staatssecretaris van Economische Zaken heeft tot dusver om onduidelijke redenen geweigerd het gedateerde wetsartikel te schrappen. De situatie voor de industrie dreigt te verslechteren nu ook andere landen zoals Frankrijk voornemens zijn om negatieve gehaltespelingen te verbieden.

De Verenging Edelmetaalindustrie dringt er daarom bij de Tweede Kamer op aan om dinsdag bij de stemmingen over het nieuwe wetsvoorstel er op toe te zien dat de Staatssecretaris van Economische Zaken het relevante wetsartikel schrapt.

Noot voor de pers:

Meer informatie kan u verkrijgen bij de Vereniging Edelmetaalindustrie, die de belangen behartigt van de branche in Nederland.

Vereniging Edelmetaalindustrie
Drs. Th. Vermeulen (secretaris)
Tel.: 070 - 386 77 77
Fax: 070 - 387 10 47