NAJK: Bloeiende akkerranden in plaats van teeltvrije zones

Datum nieuwsfeit: 10-04-2000
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt

Bloeiende akkerranden in plaats van teeltvrije zones

Het NAJK vindt dat de teeltvrije zones zoals die zijn ingesteld in het Lozingenbesluit beter benut kunnen worden voor de aanleg van bloeiende natuur in akkerranden. ,,Bloeiende akkerranden passen immers veel beter in het landschap dan die onbeteelde stukken grond'', zegt NAJK-bestuurslid Harjo Hoiting. Ook vindt hij dat voor braakland de breedte van de teeltvrije zone verkleind moet worden, zodat de grond betaald braak ligt.
Daarnaast vindt het NAJK dat spuitvrije zones niet gerekend moeten worden vanaf de insteek van de sloot, maar vanaf het zomerwaterpeil. ,,Het gaat immers om het beschermen van het oppervlaktewater'', zegt Harjo. ,,Door te rekenen vanaf het zomerwaterpeil krijgen boeren meer mogelijkheden om naar eigen inzicht de spuitvrije zone in te richten en bij te houden.''
Het NAJK gaat uit van een gewasbeschermingsbeleid dat doelgericht, stimulerend en bedrijfsgericht is en waarin vermindering van de milieubelasting centraal staat. ,,De contouren van het nieuwe gewasbeschermingsbeleid laten een omslag in de richting van het NAJK zien. Maar het kan nog veel beter.''

Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt