Melkert wil grotere invloed werknemer op bestuuronderneming

Datum nieuwsfeit: 10-04-2000
Partij van de Arbeid

Melkert wil grotere invloed werknemers op bestuur ondernemingen
10 april 2000 PvdA-voorlichting
PvdA-fractievoorzitter Ad Melkert pleit voor meer invloed van aandeelhouders in het ondernemingsbestuur en voor versterking van de rol van de werknemers. Als werknemers en werkgevers dit onderling niet regelen moet de politiek maatregelen treffen, aldus Melkert in een interview met Het Financieel Dagblad.

Melkert vindt het tot op zekere hoogte goed dat de betrokkenheid van aandeelhouders en hun invloed op de onderneming groter wordt. Ondernemingen stellen zich daarmee transparanter, verantwoordingsgerichter en kwetsbaarder op. 'Daarmee organiseer je als bestuur van een onderneming je eigen kritiek en dat vergroot je aanpassingsvermogen', aldus Melkert: 'De grenzen liggen wat mij betreft bij het exclusief reduceren van het ondernemingsbelang tot dat van de aandeelhouder.'

Melkert vindt dat het niet in onze cultuur en traditie past om alleen naar de aandeelhouders te kijken en afnemers, leveranciers, maar vooral werknemers buiten beeld te laten: 'Een krachtige, concurrerende onderneming, die maximaal gebruik maakt van de talenten van werknemers, doet er goed aan die werknemers als volwaardig te beschouwen. Op de lange termijn loont dat. Als Schaven (de voorzitter van VNO-NCW) aandeelhouders instemmings- of vetorecht wil geven bij de benoeming van commissarissen, dan moet dat ook voor werknemers gelden.'

In het interview met Het Financieel Dagblad gaat Melkert (als 'niet-aandeelhouder van World Online') ook in op de geruchtmakende beursintroductie van dit Internet-bedrijf: 'De aandacht concentreert zich op de handel en wandel van mevrouw Brink. Onderbelicht vind ik de rol van degenen die World Online naar de beurs hebben gebracht. Ik vind dat ABN Amro meer verantwoording zou kunnen geven over de gang van zaken.'