Homo-/lesbische groep ABVAKABO FNV wint Verhoef prijs

Datum nieuwsfeit: 10-04-2000
ABVAKABO FNV

Homo-/lesbische groep ABVAKABO FNV wint Hans Paul Verhoef prijs (10 april)

Zaterdag 8 april heeft de homo-/lesbische groep van ABVAKABO FNV de Hans Paul Verhoef prijs gewonnen. Met het toekennen van de prijs beloont de jury deze groep voor de wijze waarop zij stelselmatig en op uiteenlopende manieren aandacht weet te vragen voor de positie van homoseksuele en lesbische werknemers. De groep is daarbij erg succesvol. De activiteiten van de groep richten zich daarbij niet uitsluitend op homoseksuele mannen en vrouwen en mensen met HIV/AIDS. De inzet van de groep is een werkplek waarin eenieder, ondanks haar of zijn achtergrond, kan participeren en diversiteit juist wordt gevierd. Het werk van de homo-/lesbische groep van ABVAKABO FNV kan alleen maar doorgaan door blijvende inzet van haar leden. De jury vertrouwt erop dat de prijs de
homo-/lesbische groep zal stimuleren om met haar belangrijke en niet eenvoudige werk door te gaan, zo motiveert de jury haar keuze.
Tineke Hooiveld, bestuurder van ABVAKABO FNV, ziet de prijs niet alleen als een erkenning voor al het werk dat de groep heeft verricht, maar ook als een stimulans. De groep is nu veertien jaar actief bezig met de emancipatie van de homo-/lesbische werknemer(ster)s op de werkplek. Bijvoorbeeld door stelselmatig de aandacht te vragen voor de positie van homo-/lesbische werknemers in CAOs, vertelt zij.

Vorig jaar heeft de bond op initiatief van de homo-/lesbische groep onderzoek laten doen naar de invloed van het homoseksueel zijn op het werk. In een vervolgonderzoek is ook gekeken naar de verschillen in werkbeleving tussen homosekuele mannen en lesbische vrouwen. Dit heeft geresulteerd in een reeks aanbevelingen om de positie van deze groep op de werkplek te verbeteren. ABVAKABO FNV zet op dit moment deze aanbevelingen om in concreet beleid.

Maar we doen vanzelfsprekend ook de belangenbehartiging van homo-/lesbische leden op individueel en collectief niveau, onder andere met het organiseren van themabijeenkomsten, om vervolgens signalen op te pakken om de positie van homo-/lesbische werknemers op de werkplek te verbeteren, aldus de bondsbestuurder.

Met deze activiteiten van de homo-/lesbische groep is de zichtbaarheid van de
homo-/lesbische leden binnen ABVAKABO FNV vergroot. Dit betekent dat vaker dan in het verleden rekening wordt gehouden met hun positie en hun belangen. Zo wordt onder andere op initiatief van ABVAKABO FNV bij het invoeren van gedragscodes seksuele geaardheid specifiek benoemd.
De groep bestaat uit 20 actieve leden met een achterban van ongeveer
500 mensen die het info-blad Inzake lezen.

De Hans Paul Verhoef prijs is bedoeld als stimulans voor mensen die (vaak op de achtergrond) veel werk verzetten voor de emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen en mensen met Hiv/Aids. Criteria die bij de toekenning worden gehanteerd zijn het getuigen van lef, normdoorbrekend gedrag, strijdbaarheid, vernieuwing en het nemen van risico's.