Libertel onderzoekt mogelijkheden eigen Service Provider

Datum nieuwsfeit: 11-04-2000
Libertel

Libertel onderzoekt mogelijkheden eigen Internet Service Provider
Maastricht, 11 april 2000 - Libertel N.V. maakt bekend dat zij een onderzoek is gestart om een geheel eigen Internet Service Provider (ISP) te ontwikkelen. Dit zou de onderneming de mogelijkheid geven om haar klanten een steeds breder pakket internetdiensten aan te bieden via de mobiele telefoon en de vaste netaansluiting. Daarnaast is bekend gemaakt dat Libertel voornemens is deel te nemen aan de aanstaande veiling van de UMTS frequenties in Nederland.
Ontwikkeling tot ISP
Libertel verwacht de komende jaren een stormachtige groei van mobiel dataverkeer en mobiel internet. Daarbij zal het gebruik en de vraag naar deze mobiele diensten in de toekomst naar verwachting groter zijn dan de vraag naar diensten via vaste verbindingen. Om op deze ontwikkelingen in te spelen zal Libertel haar klanten in de toekomst steeds meer interactieve diensten aan willen bieden via de mobiele telefoon. Om dit te realiseren is Libertel een onderzoek gestart om naast de bestaande faciliteiten een geheel eigen Internet Service Provider (ISP) te ontwikkelen. Dit zou inhouden dat in de toekomst Libertel nagenoeg alle internet diensten mobiel en tevens via de vaste netaansluiting aan kan bieden die nu via de vaste internetverbindingen beschikbaar zijn. De ISP zal internet diensten aanbieden voor zowel de consumenten- als de zakelijke markt.

Het onderzoek naar een eigen ISP zijn volledig in lijn met de internetstrategie van Vodafone AirTouch. De portals (multifunctionele ontmoetingsplaatsen op internet) die Libertel wil ontwikkelen, zullen worden afgestemd met de wereldwijde initiatieven van Vodafone AirTouch. Binnen deze strategie past ook de vandaag bekendgemaakte start van het testen van haar nieuwe mobiele internetdienst Libertel Open.

Veiling UMTS
UMTS (Universal Mobile Telecommunications System), de opvolger van de huidige GSM-techniek, is de zogenoemde derde-generatie techniek voor mobiele telecommunicatie. Door middel van de UMTS techniek kan zeer snel mobiel spraak- en dataverkeer worden gerealiseerd. De veiling van de UMTS licenties in Nederland zal naar verwachting in juli van dit jaar plaatsvinden. Libertel wacht de veilingsvoorwaarden af, die nog niet door de overheid zijn bekendgemaakt, maar verwacht aan de veiling te zullen deelnemen.

Profiel Libertel N.V.
Libertel N.V., gevestigd in Maastricht, is de op een na grootste aanbieder van mobiele telefoondiensten in Nederland. Op 16 november
1999 maakte Libertel haar half-jaarcijfers bekend (over de periode 1 april tot en met 30 september 1999) en rapporteerde een net-towinst van NLG 58 miljoen (EUR 26 miljoen). Libertel zal op 30 mei 2000 de jaar-cijfers voor het op 31 maart 2000 geëindigde boekjaar publiceren.
Libertel is voor 70% eigendom van de wereldwijd opererende Vodafone AirTouch groep. Libertel is sinds 15 juni 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van de Amsterdam Exchanges.