Reacties op enquête jeugdbeleid Nieuwe Pijp Amsterdam Zuid

Datum nieuwsfeit: 11-04-2000
Amsterdam Oud Zuid

Eerste reacties op enquête Jeugdbeleid Nieuwe Pijp

Respons allochtonen hoger dan verwacht
Hoe denken jongeren (en hun ouders) uit de Nieuwe Pijp over de jeugdvoorzieningen in hun eigen wijk? Wat is goed, wat valt er te verbeteren, welke voorzieningen ontbreken? Dat wil stadsdeel Amsterdam Oud Zuid weten. Dat willen ook de leden van de onlangs door het stadsdeel geïnstalleerde interactieve werkgroepen weten. Onderzoeksbureau Motivaction Amsterdam BV is volop bezig die gegevens op een rijtje te krijgen. Met de uitkomst van het onderzoek gaat het stadsdeel in nauwe samenwerking met bewoners van de Nieuwe Pijp aan de slag voor een beter jeugdbeleid.

Het onderzoek verkeert in de laatste fase. Helemaal af is het pas na het verschijnen van deze nieuwsbrief. En hoe nieuwsgierig we ook zijn naar de resultaten, Pia van Kleef, projectcoördinator Motivation, laat zich niet verleiden tot premature uitspraken. Ik ben zelf ook heel benieuwd wat er uitkomt, maar ik kan er in dit stadium nog niets over vertellen. Bij de analyses kan er iets heel anders uitkomen. 18 maart was de sluitingsdatum, maar nog steeds druppelen er formulieren binnen die de stand van zaken kunnen beïnvloeden.

Motivaction heeft alle registers opengetrokken om een zo groot mogelijke respons op de buurtbreed uitgezette vragenlijsten te krijgen. Bij ruim 15.000 huishoudens in de Nieuwe Pijp viel begin maart een flink pak met formulieren op de mat. Een groot aantal, dat klopt, beaamt Pia. Er zijn namelijk geen adresbestanden van gezinnen met kinderen beschikbaar.
Ruim vijfhonderd formulieren zijn inmiddels binnen. Pia schat dat de helft van de doelgroep de vragenlijst heeft ingevuld. Pin me er niet op vast, dit is echt nattevingerwerk, waarschuwt ze. De respons van allochtone bewoners is hoger dan verwacht. 15 procent van de teruggezonden formulieren kwamen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse gezinnen. In die volgorde. Turken en Marokkanen hadden de overhand. Overigens is de weegschaal nog niet helemaal in balans, denkt ze. Via buurthuizen en andere instanties waar veel allochtonen komen is Motivaction bezig nog meer gegevens te vergaren.

Anonimiteit verzekerd
Het onderzoeksbureau drukt de doelgroep in de begeleidende brief op het hart toch vooral te reageren: Uw medewerking is heel belangrijk omdat mede op basis van uw antwoorden het stadsdeel veranderingen en verbeteringen door kan voeren.
Ook door het verloten van twee fietsen hoopt men op een hogere respons. Daarmee geven de inzenders die meedoen aan de verloting wel hun anonimiteit op, maar de enquêteformulieren worden niet doorgespeeld aan de opdrachtgever, zo verzekert Motivaction. Alle gegevens worden anoniem verwerkt, ook persoonlijke antwoorden van de ondervraagden.

Er zitten ook aandoenlijke verhalen tussen. Zo schrijft een vader dat de fietsen van zijn drie kinderen aan de lopende band worden gestolen. Of hij misschien in aanmerking mag komen voor de te verloten fietsen.

Ook ouderen maken dankbaar gebruik van de gelegenheid hun hart te luchten. Ze vallen buiten de door Motivaction duidelijk omschreven doelgroep, maar dat is voor een aantal helemaal geen belemmering om eens flink van leer te trekken. Iedereen mag weten hoe ze denken over de leefbaarheid, of liever het gebrek eraan, in hun buurt.

Touwtje springen en tollen
Een kleine bloemlezing van ouderen die buiten de doelgroep vallen: . Een dame, zo te zien van de generatie kleedjeskloppers, klaagt over het gedrag van buitenlandse jongens. Leer hen onze nette Hollandse methoden van leven. Dan is het uit te houden. Ze drinken uit glazen flesjes. Zijn die leeg dan smijten ze die op straat. Dat honden erin trappen maakt ze niets uit. Papiertjes van lollys, blikjes, kauwgom, alles gooien ze op straat.
Een andere bewoner vindt dat er veel te weinig politie is. Autos worden bekrast, open gebroken, ramen ingeslagen, zelfs op klaarlichte dag.
De straat en trapportalen worden niet meer schoongehouden. Een loper op de trap hoeft ook niet meer. Spring maar van de trap, sla de deur maar met een smak dicht. En waar blijven de ouderen en gehandicapten in deze enquête vraagt hij/zij zich af. Probeer maar eens te wandelen op de Jozef Israëlskade als je met een rollator loopt. De stoep is veel te smal, lantaarns, fietsen, paaltjes, ongelijke straatstenen vormen allemaal obstakels. En banken zijn meestal te vies om op te zitten. De Nieuwe Pijp wordt er echt niet beter op. Touwtje springen, tollen, dat zie je niet meer.
Notoire klagers of niet, ze zijn er en ze hebben de moeite genomen hun grieven op papier te zetten. En misschien zo een beetje stoom afgeblazen. Gelukkig zijn er ook andere geluiden: Wat een leuk initiatief. Ik val niet binnen jullie doelgroep, maar ik wens jullie alle succes en plezier toe.
Een andere ondervraagde merkt op dat hem is opgevallen dat het stadsdeel sinds de fusie meer betrokken is bij het reilen en zeilen van de buurt.

Rectificatie
In de eerste uitgave van Jeugd Aan Zet d.d. 17 maart 2000 is bij de deelnemers aan de interactieve werkgroep Hoofddorpplein- en Schinkelbuurt de functie van Wil van de Paverd helaas foutief vermeld. Wil van de Paverd is Directeur van de Notenkraker in plaats van Adjunct-Directeur.

Parkeerbeleid, wat gaat er gebeuren?

Nieuwsdatum: 11-Apr-2000