Wellman en VOS Logistics bouwen Silopark in Emmen

E-mail: (050) 521 44 44
(info@nom.nl)

Wellman en VOS Logistics bouwen silopark in Emmen

Het Amerikaanse bedrijf Wellman PET Resins Europe gaat tien silo's bouwen op de vestiging op het Emmtec Industry & Business Park in Emmen. Met deze investering is een bedrag gemoeid van 3,9 miljoen gulden. De tien silo's van elk 300 m³ worden rechtstreeks gekoppeld aan de productielijnen. Voor de uitvoering van het project wordt intensief samengewerkt met Vos Logistics. De nieuwbouw in Emmen vervangt de opslag elders in Nederland en bespaart transport- en opslagkosten.

De investering van bijna 4 miljoen gulden betekent een verdere verankering van Wellman in Emmen. De komende jaren wordt een krapte in de markt verwacht door de gestaag groeiende vraag naar PET. Daarnaast zijn er plannen om te investeren in productie van gerecycled PET (EcoClear), waarbij gebruikte flessen opnieuw kunnen worden ingezet voor het fabriceren van nieuwe PET-flessen.

Het bedrijf, waar 75 man werken, hoeft voor het siloproject het personeelsbestand niet uit te breiden. Wel hebben de investeringen een positieve impuls op de indirecte werkgelegenheid. Bij de realisering van het project, inclusief de strategische discussies, is nauw samengewerkt met de NOM en de provincie Drenthe.

Wellman PET Resins Europe, dochter van het Amerikaans Wellman Inc., is sinds 1996 gevestigd in Emmen. Zij is producent van PET grondstoffen voor de verpakkingsmarkt. Wellman heeft tevens al tientallen jaren een spinnerij in Ierland en recyclebedrijven in Europa. Het Europese hoofdkantoor is in Arnhem gevestigd.
In Emmen vindt de Europese productie van PET-korrels plaats. Recent heeft Wellman op het Emmtec Industry & Business Park een nieuw kantorencomplex in gebruik genomen.

Het hoofdkantoor van Wellman is gevestigd in Shrewsbury in de Amerikaanse staat New Jersey. Wereldwijd telt het bedrijf 3200 personeelsleden. De omzet bedroeg in 1998 2,2 miljard gulden.

Groningen, 5 april 2000

Voor verdere informatie Ruud Enter (Wellman) tel. 026-3664960 en Bob Nuys (NOM), tel. 050-5214420