Hamming voorzitter Hoofddirectie Vendex KBB

Datum nieuwsfeit: 11-04-2000
Drs P.E. Hamming volgt Mr J.M. Hessels op als voorzitter Hoofddirectie

Mr J.M. Hessels (57) treedt terug als voorzitter van de Hoofddirectie van Vendex KBB. Dit zal gebeuren kort na de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 17 mei a.s. De heer Hessels blijft gedurende het lopende jaar aan de onderneming verbonden. De Raad van Commissarissen heeft besloten Drs P.E. Hamming (52) per 19 juni a.s. als opvolger van de heer Hessels te benoemen. In de vacature die door de wijzigingen in de Hoofddirectie ontstaat, zal op korte termijn worden voorzien.

De Raad van Commissarissen is voornemens de heer Hessels te gelegener tijd te benoemen tot lid van de Raad, met in achtneming van de hiervoor geldende procedures.

De heer Hessels neemt afscheid van de onderneming na een intensief dienstverband van ruim tien jaar. In die periode heeft hij als voorzitter van de Hoofddirectie (aanvankelijk van Vendex International N.V., vervolgens van Vendex N.V. en Vendex KBB N.V.) een buitengewone bijdrage geleverd aan:
- de herstructurering, gezondmaking en vervolgens beursgang van het toenmalige detailhandels- en dienstenconcern Vendex International (juni 1995);
- de beursgang en afsplitsing van de dienstengroep Vedior (achtereenvolgens juni 1997 en juli 1998);
- de afsplitsing van de Vendex Food groep en fusie van deze groep met Unigro De Boer N.V. in Laurus N.V. (oktober 1998);
- de fusie met N.V. Koninklijke Bijenkorf Beheer KBB (1999), waaruit de huidige onderneming Vendex KBB is voortgekomen.
De nieuwe voorzitter, de heer Hamming, is sinds januari 1991 lid van de Hoofddirectie, verantwoordelijk voor detailhandel non-food. Van 1991 tot 1996 was hij tevens voorzitter van de Groepsdirectie van Vroom & Dreesmann, in welke functie hij met succes leiding heeft gegeven aan de gezondmaking van deze warenhuisonderneming. Van 1996 tot 1998 was hij tevens voorzitter van de Groepsdirectie Speciaalzaken.

Vendex KBB is de leidende non-foodretailer in Nederland en is met diverse winkelformules ook actief in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Tot de onderneming behoren zesentwintig bekende formules in de sectoren warenhuizen en speciaalzaken. Het concern is in 1999 ontstaan door de fusie van Vendex N.V. en N.V. Koninklijke Bijenkorf Beheer KBB. Over het boekjaar 1999/2000 (per 31 januari) behaalde Vendex KBB een netto-omzet van ƒ 9,7 miljard en een bedrijfsresultaat van ruim ƒ 500 miljoen. Het gezamenlijke aantal winkels bedraagt circa 2600 en het aantal medewerkers ruim 54 duizend.