Pvda verheugd over milieurapportage goederenvervoer

Datum nieuwsfeit: 11-04-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 11 april 2000

PVDA VERHEUGD OVER GEZAGHEBBENDE MILIEURAPPORTAGE GOEDERENVERVOER

De PvdA is bijzonder verheugd over de gezaghebbende milieurapportage van CE, RIVM en TNO die minister Netelenbos onder het onafhankelijk voorzitterschap van prof.drs. Meijerink heeft laten opstellen. PvdA-woordvoerder Jaap Jelle Feenstra roept andere partijen op om het gehakketak over de milieucijfers van de Betuwelijn nu te beëindigen.

Uit de conclusies van de milieurapportage blijkt dat bij een actieve aanpak 'het spoorvervoer voor wat betreft emissies van CO2 en NOx redelijk tot zeer goed presteert in vergelijking tot het wegvervoer en de binnenvaart'. Een actieve aanpak levert milieuwinst op als de inzet van diesellocomotieven wordt ontmoedigd. Juist bij de Betuwelijn is deze milieuwinst goed te realiseren, omdat deze lijn volledig wordt geëlektrificeerd en met een hoge spanning wordt uitgerust (25 kV). In dit verband is het ook niet zonder betekenis dat Railion (NS-DB-Cargo) recent 100 elektrische locomotieven heeft besteld.

De milieurapportage concludeert dat vrachtwagens 2.5 tot 5 maal meer CO2 en vier tot tien maal meer NOx uitstoten dan treinen. Dit gunstige scenario stemt overeen met de antwoorden van de regering in het laatste Betuwelijndebat naar aanleiding van vragen van de PvdA-fractie; ook toen meldde minister Netelenbos dat spoorvervoer een factor 2 bij CO2 en een factor 5 bij NOx schoner is.

De PvdA betreurt dat de milieurapportage alleen naar CO2 en NOx heeft gekeken. Een integrale milieubeoordeling van transportvormen vergt ook een oordeel over geluid en veiligheid. Verder vindt Feenstra het jammer dat alleen naar de binnenlandse effecten is gekeken, juist goederenvervoer is een internationale zaak. Feenstra neemt afstand van de onderzoekers, waar ze ook naar de aanzuigende werking van de Betuwelijn op het goederenvervoer via Nederland hebben gekeken. Feenstra merkt daarover op: 'Liever schoon over Nederlands spoor, dan vuil via buitenlandse wegen'.

Al in het debat van 9 september 1999 heeft Feenstra gepleit voor een gezaghebbende studie over de milieueffecten van het goederenvervoer per spoor, weg en water. Feenstra: 'Elke hoogleraar en columnist voert voor het eigen standpunt weer een ander rapport aan, met verschillende aannames en verschillende modellen, dat geeft verwarring in het publieke én politieke debat, er moet weer helderheid komen'. Met de gezaghebbende milieurapportage is die hederheid er nu, aldus Feenstra.

Als de aanbevelingen van de milieurapportage serieus worden genomen kan milieuwinst worden geboekt. Dit komt echter niet zonder meer tot stand. Het vergt een actieve opstelling van de politiek en van marktpartijen, nationaal en in internationaal verband. De PvdA-fractie roept de andere politieke fracties en marktpartijen op, een schoon en veilig goederenvervoersbeleid per spoor ook daadwerkelijk mogelijk te maken en het gehakketak over de milieucijfers van de Betuwelijn nu te beëindigen.

Voor meer informatie: Jaap Jelle Feenstra 070-318 2776