Kamervragen over het omkatten van auto's

Datum nieuwsfeit: 11-04-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

2990009720

Vragen van het lid Hofstra (VVD) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over het omkatten van (Ingezonden 11 april 2000)

1

Bent u bekend met de problematiek van het omkatten van auto's en de operatie Twingo gedaan door de politie Maassluis/Vlaardingen en aan de orde gesteld in het Vara-programma Kassa! d.d. 11 maart 2000?

2

Bent u tevens op de hoogte van een aantal gevallen, voortvloeiend uit de operatie Twingo, waarbij de oude eigenaar niet kan worden achterhaald en waarbij de nieuwe eigenaar bij een typegoedkeuring voor hoge kosten komt te staan die vaak niet opwegen tegen de waarde van de auto met als gevolg dat de auto niet goed gekeurd wordt en naar de sloop moet?

3

Welke regeling past de Rijksdienst voor het Wegverkeer toe dat enkele particulieren voor zeer hoge keuringskosten komen te staan?

4

Kunt u nader op de regeling en deze toch onbedoelde effecten ingaan?

5

Beschikt de regeling niet over een hardheidsclausule waarop deze particulieren zich kunnen beroepen? Bent u bereid u voor een dergelijke clausule in te spannen? Zo neen, bent u bereid om het probleem op een andere wijze op te lossen? Zo ja, hoe en op welke termijn denkt u dit te kunnen realiseren?