Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Wittevrouwenstraat Utrecht niet open voor taxi's

Datum nieuwsfeit: 11-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Utrecht

OMLEIDINGSROUTE VOORSTRAAT

WITTEVROUWENSTRAAT NIET OPENGESTELD VOOR TAXI'S

Op advies van de politie en het Projectbureau HOV heeft de wethouder voor Verkeer en Vervoer, mr. H.H.W. Kernkamp, vandaag besloten de omleidingsroute voor het busverkeer via de Voorstraat en Wittevrouwenstraat niet open te stellen voor taxi's.

Dinsdag 4 april jl. heeft overleg plaatsgevonden tussen vertegenwoordigers van de taxibedrijven, de politie en het Projectbureau HOV. Tijdens dit overleg hebben de taxibedrijven aangedrongen op de openstelling voor taxi's van de onlangs ingestelde omleidingsroute voor bussen via de Voorstraat en Wittevrouwenstraat staduitwaarts. Voordat hierover uitsluitsel gegeven zou worden is besloten de verkeerssituatie in de Voorstraat en Wittevrouwenstraat te evalueren. De resultaten van deze evaluatie vormen de basis voor het besluit om taxi's te weren van de omleidingsroute. Aan het besluit liggen de volgende argumenten ten grondslag:


1. Hoewel er vanuit gegaan kan worden dat een aanzienlijk deel van de taxi's zich zal houden aan de maximumsnelheid van 30 km per uur leert de ervaring, dat een deel van de taxi's te hard zal rijden. Het maken van harde afspraken met alle taxibedrijven over het aanhouden van de maximumsnelheid blijkt moeilijk vanwege het grote aantal taxibedrijven. Daarbij komt, dat ook taxibedrijven van buiten de stad gebruik zouden kunnen maken van de omleidingsroute.
2. Het nemen van fysieke maatregelen om snelheidsbeperking af te dwingen, door bijvoorbeeld het aanbrengen van drempels, wordt afgeraden. Dit vanwege de overlast die deze maatregelen veroorzaken voor omwonenden (trillingen en geluidsoverlast in de nachtelijke uren) en de vervoersbedrijven.
3. Door de taxi's te weren van de omleidingsroute kan deze in de periode na de laatste bus 's avonds en voor de eerste bus in de ochtend afgesloten worden voor al het verkeer (hiervoor worden hekken geplaatst o.a. bij de Neude-kruising). Dit draagt aanzienlijk bij aan de rust voor omwonenden en de verkeersveiligheid in de nachtelijke uren.
4. Op dit moment biedt de omleidingsroute buiten de spitsuren een flexibele oplossing voor het laden en lossen en het afslaand verkeer naar en van de zijstraten. Het toestaan van taxi's op de omleidingsroute levert meer verkeer op in de Voorstraat en Wittevrouwenstraat en zal daardoor eerder leiden tot opstoppingen en vertraging voor de bussen.
5. De gebruikelijke route voor autoverkeer via de Lange Jansstraat, Janskerkhof en de Nobelstraat kan met dezelfde snelheid bereden worden als de eventuele route via de Voorstraat en Wittevrouwenstraat. Het gebruik van de omleidingsroute zal dan ook nauwelijks tijdswinst opleveren. De mogelijke geringe tijdswinst weegt niet op tegen de eerder genoemde bezwaren.
Utrecht, 11 april 2000

Persberichtnummer: pb031.AvE

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie