Opening FNV-meldlijn voor 'klokkenluiders'

Datum nieuwsfeit: 11-04-2000

FNV

Opening FNV-meldlijn klokkenluiders

Van 11 tot en met 13 april organiseert de FNV een driedaagse telefonische meldlijn voor 'klokkenluiders'. De opening vindt plaats op dinsdag 11 april om 16.30 uur in de Petruskerk in Amsterdam-Sloterdijk. FNV-voorzitter Lodewijk de Waal zal samen met oud-defensie-ambtenaar Fred Spijkers de symbolische opening verrichten door het luiden van de kerkklok.

De grootste vakcentrale wil graag weten wat er gebeurt met werknemers die de moed hebben een misstand binnen hun bedrijf of instelling aan de grote klok te hangen, de zogenaamde klokkenluiders. Daarbij gaat het om zaken van algemeen belang. Zoals zwart geld, corruptie, steekpenningen, valse verklaringen over ongelukken of overtreding van milieuregels.

Dergelijke 'helden van het algemeen belang' hoeven meestal niet te rekenen op veel begrip van hun werkgever. Ook juridisch is hun positie niet erg sterk. De FNV heeft begin vorig jaar al voorgesteld het recht op vrije meningsuiting van werknemers vast te leggen in het Burgerlijk Wetboek.
De FNV-meldlijn is bedoeld voor klokkenluiders, maar ook voor mensen die de klok niet hebben durven luiden. Die op hun werk een ernstige misstand constateren, de misstand intern aan de orde stellen, maar vervolgens nul op rekest krijgen. En die worstelen met de vraag of ze de zaak eigenlijk niet aan de grote klok moeten hangen. Het is dus uitdrukkelijk geen kliklijn, waar mensen in de wilde weg misstanden kunnen melden. Desgewenst blijven bellers anoniem.
Driedaagse Meldlijn Klokkenluiders,
Dinsdag 11 tot en met donderdag 13 april
Telefoon: 0900 - 3.300.300 (22 cpm)
Dagelijks van 17.00 tot 21.00 uur