Politiebericht Utrecht: nieuw onderzoek onopgeloste moorden

Datum nieuwsfeit: 11-04-2000

Politiebericht Utrecht: Utrecht 11-04-2000
Onopgeloste moorden opnieuw in onderzoek Utrecht, 11 april 2000.

Nieuwe technische mogelijkheden.

De Divisie Recherche van de Politie Regio Utrecht, de recherche van de Politie Regio Amsterdam-Amstelland, het Nederlands Forensisch Instituut van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en medewerkers van de Divisie Recherche van het KLPD, zullen de komende maanden een aantal onopgeloste ernstige misdrijven nader onderzoeken.

Door nieuwe technische mogelijkheden in opsporingstechnieken, het mogelijk voorhanden zijn van bruikbare DNA-sporen en door gebruik te maken van specifieke databaseprogramma`s, zou heropening van niet opgeloste misdrijven wellicht tot succes kunnen leiden. Ook nieuwe opsporingstactieken zoals bij voorbeeld daderprofilering zullen worden ingezet. Daarnaast kunnen omstandigheden van getuigen en of verdachten in de loop der jaren veranderd zijn en kan dat nieuwe informatie opleveren.
Gezamenlijk is voorlopig gekozen voor 2 onopgeloste ernstige misdrijven.

1. Op 13 augustus 1994, werd in een in aanbouw zijnde woning op het voormalig terrein van het slachthuis aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht het levenloze lichaam aangetroffen van de 26-jarige Annet van Reen.

2. Op 4 mei 1986 werd de 11-jarige Arthur Ghurahoo dood aangetroffen op het militaire terrein Fort Vechten in Utrecht. Inmiddels is uit dit onderzoek een bruikbaar DNA-spoor aangetroffen. Door hernieuwd sporenonderzoek beschikt het team nu over het DNA-profiel van een nog onbekende dader.
De doelstelling van het project is om openstaande ernstige delicten in de regio`s Amsterdam-Amstelland en Utrecht op te lossen. Het tweede doel is om zoveel mogelijk DNA-materiaal van daders in de DNA-databank te krijgen zodat mogelijk ook andere zaken worden opgelost.
Het programma Opsporing Verzocht van de AVRO zal de komende maanden aandacht besteden aan de onderzoeken. Dinsdag 18 april a.s. zal in dit programma aandacht worden besteed aan de zaak Annet van Reen.